Designmuseo vastaanotti Suomen Kulttuurirahastolta 12 500€ arvoisen Museovisio -apurahan. Designmuseossa hankkeesta vastaa museon pedagoginen osasto. Tiedosta kovasti ilahtuneet museolehtorit Leena Svinhufvud ja Hanna Kapanen kertovat, mitä kaikkea Designmuseon museovisio pitää sisällään ja mihin nyt saatua apurahaa on tarkoitus käyttää.
Mikä on Designmuseon Museovisio -hanke?
Designmuseon Museovisio-hanke lähtee halusta laajentaa muotoilukasvatusta: toteuttaa valtakunnallisuutta ja käyttää muotoilukasvatusta kokonaisvaltaisesti museon yleisösuhteen kehittämisessä. Lähtökohtana on Muotoilun Skidiakatemiassa saadut kokemukset ja verkostot. Keskeistä on myös yhteistyö ammattimuotoilijoiden kanssa. Muotoilukasvatusta kouluihin -hankkeen puitteissa olemme Helsingissä toteuttaneet Muotoilun Skidiakatemia -kurssitoimintaa kouluissa yhteistyössä muotoilijajärjestö Ornamon kanssa.
Suomen kulttuurirahaston mahdollistama hanke tähtää muotoilukasvatuksen keskuksen ja toimintamallin luomiseen valtakunnallisessa muotoilun museossa. Visioinnissa painotetaan neljään pääkohtaan: 1. Yhteistyö, 2. Laatu, 3. Innovatiivisuus ja yllättävyys ja 4. Moniäänisyys ja saavutettavuus. Koko toiminnalla vahvistetaan muotoilukasvatuksen vaikuttavuutta ja saatavuutta valtakunnallisesti.
Hankkeessa kerrotaan, että muotoilukasvatus jalkautetaan ympäri Suomen. Mitä se käytännössä tarkoittaa?
HANNA:
Tätä työtä teemme koko ajan ja yhdessä muiden toimijoiden kanssa! Museovisio-hankkeemme tavoitteena on tutkia muotoilukasvatuksen nykytilaa ja pohtia sen edelleen kehittämistä. Muotoilun Skidiakatemiassa vuodesta 2010 asti on tuotettu muotoilukursseja, tapahtumia, näyttelyitä, opetusmateriaalia ja tarjottu valtakunnallista opettajan koulutusta. Korkeatasoinen muotoilukasvatus ja muotoiluajatus eivät kuitenkaan liity ainoastaan kouluihin, vaan kyse on myös elinikäisen oppimisen periaatteiden noudattamisesta, jota pyrimme myös edelleen kehittämään. Museolla on erityinen mahdollisuus innostaa kaikki mukaan muotoilun pariin.
Mikä muotoilukasvatuksesta tekee niin kiinnostavan?
LEENA:
Muotoilu ja design nähdään isosti nykyhetken haasteiden ja visaisten ongelmien ratkaisijana. Muotoilukasvatus kiinnostaa ennen näkemättömällä tavalla liittyen Suomen nykyisen perusopetuksen opetussuunnitelman uudistukseen ja ajatukseen monialaisesta oppimisesta tai ilmiöoppimisesta.
HANNA:
Muotoilu ja muotoilukasvatus tarjoavat erinomaisia työkaluja muuttuvan maailman hahmottamiseen. Muotoilu vaikuttaa ja sen avulla vaikutetaan. Muotoilukasvatuksen potentiaalia ovat esimerkiksi aktiivisen ongelmaratkaisun vahvistaminen, luovan ajattelun tukeminen ja yhdessä tekeminen. Muotoilukasvatus avaa erilaisissa oppimisen ympäristöissä upeita mahdollisuuksia, koska muotoilun työtavoista pääsevät hyötymään kaikki.
Hankkeen yhteydessä puhutaan myös muotoilukasvatuskeskuksesta. Minkälainen se olisi?
LEENA:
Designmuseo tarjoaa jo nyt elämyksellisen oppimisympäristön mahdollistamaan monialaista oppimista. Meillä on iso visio siitä, että muotoiluoppiminen tai kuten kouluyhteydessä siitä puhutaan, muotoilukasvatus, on olennainen tekijä Designmuseon kehittämisessä. Oppiminen on nostettu keskiöön uusien designmuseoiden toiminnassa – esimerkiksi Lontoossa tai V&A Dundeessa. Meidänkin tavoitteena on, että muotoiluajattelu ja muotoilun menetelmät saadaan avoimesti museoyleisön käyttöön, elinikäisen oppimisen periaatteen mukaisesti.
Minkälainen aikataulu hankkeella on?
LEENA:
Museovisio-rahoituksen avulla alkaa tutkiva ja kartoittava vaihe, jossa mietitään, miten voimme vastata kysyntään ja luoda uutta. Teemme tutustumismatkoja ja tutkailemme verkostoja sekä uusien kumppanuuksien mahdollisuuksia. Arvioimme jo tehtyä työtä eli sitä, miten museo toimii nyt esimerkiksi oppimisympäristönä tai työpajojen tarjoajana. Tarkoitus on muun muassa toteuttaa keskeisten toimijoiden kanssa visiotyöpajoja, jossa mietitään tarpeita ja hyviä malleja.
Kuva yllä kokoelmanäyttelystä Utopia nyt - Kertomus suomalaisesta muotoilusta. Kuvaaja: Paavo Lehtonen. Henkilökuvat vasemmalla on ottanut valokuvaaja Konsta Leppänen.