23.8.2019-
Kuten termi ‘pohjoismainen design’, myös sana ‘Bauhaus’ viittaa moderniin, käytännölliseen ja demokraattiseen muotoiluun. On kulunut sata vuotta saksalaisen Bauhaus-koulun (1919–1933) perustamisesta. Nyt on aika katsoa Designmuseon kokoelmia bauhaus-silmälasien läpi ja etsiä vaikutteita sekä yhtäläisyyksiä ja eroja. Museon kokoelmanäyttelyn Vaihtuvassa tilassa esitellään yksi keskeisimmistä Bauhaus-esineistä: Wilhelm Wagenfeldin muotoilema niin sanottu Bauhaus-valaisin vuodelta 1924. Fokus Bauhaus -näyttely ottaa ihannoidun esineen kriittisen tarkastelun kohteeksi. Se pohtii, miten vaikeaa on toteuttaa utopioita ja kohdentaa yleisön katseen muotoilun haasteisiin.
Näyttely linkittää Bauhausin filosofian Designmuseon kokoelmanäyttelyn esineisiin ja kysyy: Mikä oli Bauhausin merkitys Pohjoismaissa ja mikä on sen suhde pohjoismaiseen muotoiluun ja arkkitehtuuriin? Onko näillä ilmiöillä yhteinen historia vai edustavatko ne täysin eri maailmoja? Mitä ‘Bauhaus’ oikeastaan tarkoittaa? – Entä sitten ‘pohjoismainen design’?
Fokus Bauhaus on esillä Designmuseon kokoelmanäyttelyn Vaihtuvassa tilassa.
Sen ovat kuratoineet Julia Meer Berliinistä ja Julia Kartesalo Helsingistä.
Näyttelyä ovat tukeneet Goethe-Institut Finnland ja Taiteen edistämiskeskus.