Designmuseon näyttelyssä Keräilijät ja kokoelmat nähdään joukko muotoilun merkittäviä keräilijöitä. Yksi heistä on taiteen ja designin asiantuntija, keräilijä Juhani Lemmetti. Häneltä näyttelyssä on esillä otos huonekalumuotoilija Yrjö Kukkapuron tuotantoa.
Yli 30-vuotisen uransa aikana Lemmetti on perustanut muun muassa Aero-liikkeen, samalla paikalla Yrjönkadulla toimii nykyään Gallery Lemmetti. Lemmetti on lisäksi pyörittänyt Artek 2nd Cycle -liikettä Pienellä Roobertinkadulla. Monet museot, kansainväliset keräilijät ja galleristit käyttävät hänen asiantuntemustaan.
Mistä kiinnostuksesi designin keräämiseen syntyi?
– Lapsuudenkodillani on ollut totta kai vahva vaikutus. Matkustin myös paljon Euroopassa ja Yhdysvalloissa museoissa ja näyttelyissä 1980-luvulla. Tästä designin keräämisen kipinä sai alkunsa.
Designin ohella Lemmetti kertoo aina keränneensä myös taidetta.
– Sekä taiteen että designin kerääminen on tapahtunut rintarinnan. Suomalaisessa designissa minua alusta asti kiehtoi sen vahva kansainvälinen asema. Matkustaessani 80-luvulla ymmärsin, kuinka laajasti suomalainen designhistoria oli esillä maailman johtavissa museoissa. Aloitin 1980-luvun puolivälistä designkeräilyn ja samalla siitä tuli myös ammattini, Lemmetti naurahtaa, 80-luvulta lähtien Suomessa alkoi designin kerääminen laajemminkin. Kotimainen kysyntä kasvoi nimenomaan 80- ja 90-lukujen taitteessa. Myös Kyösti Kakkonen aloitti siihen aikaan muotoilun keräämisen. Kansainvälisillä taidemessuilla alettiin nähdä erikseen designosastoja.
Keräämisessä Lemmettiä kiehtovat designesineet, joissa kohtaavat estetiikka ja funktio.
– Sytyn heti, kun näen tuotteessa nämä kaksi asiaa yhdessä. Myös tiedon keruu esineisiin liittyen on antoisaa.
Lemmetin omaan designkokoelmaan kuuluu monia kokonaisuuksia nimekkäiltä suomalaissuunnittelijoilta kuten Alvar Aallolta, Rut Brykiltä, Kaj Franckilta, Toini Muonalta, Tapio Wirkkalalta jne. Joukosta löytyvät myös monet kansainväliset tähdet kuten Eames ja Corbusier.
– Olen aina ollut kiinnostunut tinkimättömistä matalan profiilin tekijöistä, jotka keskittyvät antamaan energiaansa tuotteeseen, eivätkä itsensä esille tuomiseen.
Lemmetin kokoelmia on parhaillaankin lainassa Aasiassa ja Saksassa.
– Annan mielelläni esineitäni lainaan. Tämä on hyvä tapa tehdä suomalaista muotoilua tunnetuksi maailmalla. Kansainvälisissä näyttelyissä mukanaolo tuo myös mukavan lisän keräilyharrastukseeni. Näyttelyissä tapaa aina uusia mielenkiintoisia ihmisiä.
Designmuseon näyttelyssä Lemmetin designkokoelmasta nähdään otos Yrjö Kukkapuron huonekalusuunnittelua.
Mikä sai sinut keräämään Yrjö Kukkapuron muotoilua?
– Yrjö Kukkapuron suunnittelussa mielestäni juuri estetiikka ja funktio kohtaavat. Tavatessani Yrjön henkilökohtaisesti hänen empaattisuus, vaatimattomuus ja luovuus tekivät suuren vaikutuksen. Yrjö osaa säveltää väreillä sekä muodoilla, ja ergonomia on aina kohdallaan. Vuosien saatossa meistä on tullut hyvät kaverit. Aina tavatessamme saan hänestä paljon positiivista energiaa.
Lemmetin mukaan Kukkapuro on hyvä esimerkki suunnittelijasta, joka on toiminut muotoilun täyttämässä maailmassa ja pärjännyt siinä hyvin.
Lemmetillä on itsellään lähes 50 esineen kokoelma Kukkapuron muotoilua, niin huonekaluja kuin valaisimia. Kukkapuron muotoilusta kiinnostuneille uusille keräilijöille Lemmetti antaa vinkin kerätä designia oman kodin sisustukseen.
– Joka päiväisessä käytössä on hyvä tapa tutustua esineisiin sekä suunnittelijaan.
Miltä suomalainen designin kerääminen näyttäytyy keräilijän pitämästä galleriasta käsin?
– Nuoremmat sukupolvet ovat nykyään valveutuneita muotoilun ostajia. He tuntevat designerit ja ostavat esineitä käyttöön. Merkittävät yksittäiset keräilijät, jotka aiemmin ostivat isoja kokonaisuuksia, ovat selvästi vähentyneet. Tilalle ovat tulleet muun muassa teemoista kiinnostuneet sisustajat.
Kannustetaanko designin keräämiseen mielestäsi riittävästi?
– Valistus ja tiedon esille tuominen olisi tärkeää, jotta ihmiset hankkisivat hyvää ja kestävää designia. Museot ovat tässä tärkeässä roolissa.
Entä mitä mieltä olet Designmuseon näyttelystä, jossa olet keräilijänä parhaillaan mukana?
– Näyttely on minusta hieno. Pidän kovasti näyttelyn ajatuksesta, että kaikki keräilijät ovat samalla viivalla.
Näyttely Keräilijät ja kokoelmat esillä Designmuseossa 15.3.2020 saakka.
Haastatteluteksti: Päivi Balomenos
Kuva: Näyttelystä Keräilijät ja kokoelmat. Kuvaaja: Paavo Lehtonen.
Julkaistu: 29.11.2019