Designmuseo onnittelee tänään 90-vuotta täyttävää Airi Snellman-Hännistä!
Airi Snellman-Hänninen nousi julkisuuteen ryijysuunnittelijana Suomen Käsityön Ystävien kilpailuissa 1950-luvulla. Pian hän lähti kehittämään yksilöllistä ilmaisua ryijyssä ja keskittyi uniikkien teosten luomiseen.
Ensimmäisen yksityisen ryijynäyttelynsä hän piti Helsingissä vuonna 1965. Vahvaan sommitteluun perustuvat abstraktit kuvat vaihtuivat 1960-luvun lopulla kokeellisiin, kolmiulotteisella pinnalla leikitteleviin reliefiryijyihin.
Kolmiulotteisuus ja veistoksellisuus kiehtoivat Airi Snellman-Hännistä, ja hän toteutti tätä ajatusta myös vapaasti tilaan sijoitetuissa kuitutaideteoksissa 1970-luvulla. “Maalaan mielelläni ja piirrän, mutta minua ovat jo pitkään kiinnostaneet ennen kaikkea reliefit ja muodot ja eri ulottuvuudet, enkä pidättäydy yksinomaan kudonnan ilmaisuun teknisessä mielessä, vaan haluan olla avoin kaikille vaikutteille, joista oman tulkintani myötä ilmaisen luovuutta.” Näin taiteilija kirjoitti näyttelynsä yhteydessä vuonna 1993.
Muhkeat verenpunaisiset siveltimenvedot nousevat Väreily-ryijyn sähkönsinisestä pinnasta. Väreilevää värivaikutelmaa vahvistaa se, että kuvioaihe kohoaa muutaman sentin korkeammalle kuin taustan villanukka.
Airi Snellman-Hännisellä oli tapana luonnostella ryijyjä ikkunan ääressä kotiateljeessaan, luonnonkauniissa Hanikassa Espoossa. Ryijy valmistui taiteilijan ja oman kutojan tiiviinä yhteistyönä kangaspuiden äärellä.
Snellman-Hännisen mukaan ryijyn suunnittelu on hyväksymistä ja hylkäämistä, maistelemista ja tunnustelua. Alkuperäisen idean vieminen tekstiiliin asti on haaste: “Malli syntyy spontaanisti ja siinä on se elämys. Ja jos pystyy sen siirtämään tekstiiliin, niin silloin on täyttänyt tehtävänsä. Se on vähän kuin sananjulistus.”
Lähde: Airi Snellman-Hänninen – Kuitujen sinfonia. Toim. Tuula Falk & Marja Turkka. Espoo: Ateljee Airi Snellman-Hänninen, 2018.
Airi Snellman-Hänninen: Väreily (Vibration), 1972.
Kuva: Designmuseo / Rauno Träskelin.
Ryijy Väreily kiersi Eurooppaa suomalaisen nykymuotoilun näyttelyissä 1970-luvulla lasiteollisuuden uutuustuotteiden ja modernien muovihuonekalujen rinnalla. Suomen Taideteollisuusyhdistys hankki tuolloin kansainvälisiä näyttelyitä varten kokoelman ajanmukaisia taideryijyjä, jotka ovat nyt Designmuseossa. Värikkäät, ilmaisuvoimaiset ryijyt nähtiin omaperäisenä suomalaisena taidemuotona. Ne olivat korkeatasoisia käsityötuotteita ja vientiartikkeli, jota kannatti esitellä ulkomailla.