Vuonna 1956 Kaj Franck teki kahden stipendin avulla mittavan matkan, joka kuljetti hänet ensin New Yorkiin ja läpi Yhdysvaltojen, sitten Meksikoon, Japaniin ja Thaimaahan. Ennen matkaan lähtöään Franck oli hankkinut kaitafilmikameran, jolla hän tallensi näkemäänsä. Suuresta filmimäärästä on nyt digitoitu ja julkaistu kooste, joka paljastaa näkymiä siihen, mikä kiinnitti muotoilijan huomion matkan varrella.
Kaj Franckin kaitafilmiaineisto siirtyi vuonna 1990 Designmuseon, silloisen Taideteollisuusmuseon kokoelmiin, osana suunnittelijan testamenttilahjoitusta. Filmimateriaalia on yhteensä 21 kelan verran ja se on kuvattu amatöörikäyttöön suunnatulle Kodachrome-filmille, jonka Kodak on tuonut markkinoille vuonna 1932. Vuonna 2011 aineisto tallennettiin myös Kansallisen audiovisuaalisen instituutin KAVI:n kokoelmaan. Keväällä 2020, osana Designmuseon Travel as a Tool -näyttelyhanketta, filmikeloista kymmenen digitoitiin ja niistä koostettiin näyttelyyn neljä noin kymmenen minuutin katkelmaa. Digitointityön suoritti Reel One Oy ja filmikatkelmat editoi Designmuseon näyttelyamanuenssi Anna Vihma.
Travel as a Tool on näyttely, joka tarkastelee pohjoismaisten muotoilijoiden ja arkkitehtien matkoja 1940-luvulta nykyhetkeen asti. Matkojen merkitystä ja niiden vaikutuksia suunnittelijoiden työhön avataan paitsi heidän tuotantonsa, myös erilaisen taustoittavan arkistomateriaalin avulla. Kaj Franckin matkoillaan kuvaamat kaitafilmit tarjoavatkin näyttelyssä ainutlaatuisia näkymiä siihen, millaiset asiat ovat kiinnittäneet muotoilijan huomion, mikä häntä on matkoillaan kiinnostanut ja minkä hän on kokenut hintavalle kaitafilmille tallentamisen arvoiseksi.
Koska KAVI:n laitteisto ei mahdollistanut alkuperäisten kaitafilmien toistoa, tehtiin valinnat digitoitavista filmikeloista vaillinaisin tiedoin, perustuen Franckin omiin merkintöihin filmikoteloiden päällä. Pyrkimyksenä oli keskittyä digitoinnissa juuri matkoilla kuvattuun aineistoon. Kymmenestä filmikelasta kertyi digitoitua materiaalia lähes kolme tuntia. Osa siitä oli kuvattu Helsingissä, muun muassa Suomenlinnassa, Kauppatorilla ja Hakaniemen torilla, mattolaitureilla sekä Hermannin ja Arabian rakennustyömailla. Valtaosa materiaalista oli kuitenkin vuoden 1956 matkalta.
Nyt verkossa julkaistut katkelmat pyrkivät antamaan kattavan vaikutelman filmikokonaisuuden sisällöstä. Neljä noin kymmenen minuutin katkelmaa sisältävät nelivärikuvaa muun muassa New Yorkista ja Chicagosta, Yhdysvaltain maaseudulta ja rannikkokaupungeista sekä Meksikosta. Mukana on kuva-aineistoa hänen Japanissa viettämästään ajasta sekä matkalta Bangkokiin ja Thaimaan pikkukyliin. Materiaalissa esiin nousevat aihealueet, jotka vaikuttavat toistuneesti herättäneen Franckin mielenkiinnon: maaseutujen kauniit maisemat ja suurkaupunkien näkymät, rakennustyömaat, paikalliset käyttöesineet, ihmisten arkielämän toimet ja lasten leikit.
Julkaistu:
20.11.2020
Teksti:
Amanuenssi Anna Vihma ja intendentti Susanna Thiel / Designmuseo