Designmuseet och Arkitekturmuseet har fått ett väsentligt bidrag av Finska kulturfonden i form av Museivision -stipendiet för samprojektet att upprätta ett center för arkitektur- och designinlärning. Ändamålet med det nationella A&DO -centret är att fördjupa upplevelsen av formgivning och den konstruerade omgivningen, att förstärka publikrelationerna och avsevärt bredda museernas besökar- och konsumentskala samt genomslagskraften.
Designmuseet och Arkitekturmuseet förverkligade Finska kulturfondens gemensamma Museivision-projekts första skede åren 2018-19. Tillsammans kläckte man idéer om ett center för kunskaper inom design- och arkitekturfostran och man hörde i vidare mån planerande parter och övriga kontaktgrupper. Budskapet var klart: samarbete och gemensam verksamhet på planeringens olika nivåer behövs ännu mer. En exkursion till branschens centrala museer i England bekräftade kraftigt åsikten.
– Lärandecentret A&DO strävar efter att bli en organisk knutpunkt, som sammanför olika aktörer och skapar växelverkan mellan dem. Det blir ett servicecenter, en ”logistisk central” eller ”delningspost” för inlärning om arkitektur och design, som gör kunskapen och kunnandet lätt att nå samt lätt att föra dit där den behövs. Det handlar för Finland om ett totalt nytt samarbetsprojekt, som befrämjar den nya tidens museitänkande genom att lyfta ut det ur museets traditionella låda, berättar en av projektets upphovspersoner, ansvariga museilektor Leena Svinhufvud vid Designmuseet.
Kännedom om den designade och konstruerade omgivningen är viktigare nu än någonsin. Arkitekturen och formgivningen är av stor betydelse då man försöker omfatta komplexa system och greppa kvistiga frågor snabbt i en föränderlig funktionsmiljö. Arkitekturens och designens metoder bjuder en möjlighet att förkovra förståelsen för samtidens och framtidens utmaningar. Med deras hjälp kan vi lösningsfokuserat konfrontera utmaningarna vi lever omgivna av.
– Beslutsfattandets modeller förutsätter designtänkande (design thinking) och kunskaper: förmåga och mod att följa med i processerna och se sig själva som utvecklare och påverkare. Designtänkandets potential ligger i möjligheten att ta fasta likväl på stora globala problem som lokala spörsmål och söka gemensamma betydelser och sätt att kommunicera om vår omgivning, konstaterar samarbetschef Arja-Liisa Kaasinen vid Arkitekturmuseet.
Som pedagogiska metoder lämpar sig arkitektur- och designfostran mycket väl för fenomenbaserad inlärning och stöder den samtida grundskolans läroplan. Metoderna är elevinriktade, eftersom de grundar sig på designens yrkesfolks användarcentrerade planeringsmetoder. De ger människor i alla åldrar möjligheter att anamma den fortgående inlärningens nyckelkvaliteter, som problemlösningsförmåga och empati.
Det fyraåriga projektets åtgärder är bl.a. upprättandet av ett lärandecenter och dess verksamhets start, ordnandet av en pedagogisk vandringsutställning som turnerar hela landet samt starten för ett nationellt undervisningsprogram.
Lärandecentret kommer i projektets första skede att vara ett centrum för immateriell inlärning, kunskap och immateriella nätverk och det är inte bundet till en fysisk plats. Lärandecentret bor i museer och inga nya utrymmen byggs för det, men framtidshoppet är, att centret ska få fysiska verksamhetsutrymmen inom ramen för det nya Arkitektur- och designmuseet.
Designmuseets direktör Jukka Savolainen och Arkitekturmuseets tf direktör Reetta Heiskanen kommenterar samprojektet så här:
– För Arkitekturmuseet och Designmuseet är Museivision-stipendiet av mycket stor betydelse. Arkitektur- och designinlärningscentret är öppningen till en ny typ av nationell museiverksamhet, som för första gången sammanför arkitektur- och designfostran att komplettera varandra. Samtidigt förbereder projektet museerna på det nya Arkitektur- och designmuseet.
– Där stipendiet fokuserar och förnyar museernas verksamhet, ligger dess största betydelse för oss alla. Vi lever mitt i ett avsevärt brytningsskede, där ett nytt slags kunnande och förståelse är i en nyckelposition för uppbyggandet av ett alltmer interaktivt och beständigt samhälle. Det med hjälp av stipendiet grundade A&DO-inläriningscentret hämtar designtänkandet inom räckhåll för var och en runtom i landet och skapar en grund att bygga ett nordiskt välfärdssamhälle på.