17.–18.5. & 20.–22.5.
VR-installaatio: Yhteissuunnittelemassa virtuaalisia kokemuksia
Designmuseon auditorio
Designmuseon auditoriossa on nähtävillä viikon ajan kaksi installaatiota, jotka pohjautuvat virtuaalitodellisuuteen. Teoksissa pääsee kokemaan menneitä museonäyttelyitä virtuaalisesti sekä testaamaan mitä pelillisyys voi lisätä kokemukseen ikonisista designesineistä. Installaatiot kutsuvat kävijän mukaan yhdessä kokeilemaan!
Installaatiot liittyvät kahteen eurooppalaiseen tutkimushankkeeseen, jossa aloitteentekijänä Suomesta on Aalto-yliopisto.
Pop-up VR-museo
Designmuseon kokoelmaesineitä virtuaalisesti koettuna
Pop up VR-museossa voi kokea Designmuseon kokoelmaesineitä virtuaalisesti ja olla niiden kanssa vuorovaikutuksessa. Installaation yksi keskeisistä ominaisuuksista on se, että käyttäjät voivat kuunnella ja lukea erilaisten yhteisöjen jäsenten tarinoita ja tulkintoja esineistä. Käyttäjät voivat halutessaan myös kommentoida ja kertoa omia tarinoitaan. Pelillisyys on vahvasti läsnä. Käyttäjä pääsee seikkailemaan sekä maalaamaan 3D-ympäristössä. Museoviikolla esillä oleva installaatio on prototyyppi ja parhaillaan testausvaiheessa.
SPICE (Social cohesion, Participation, and Inclusion through Cultural Engagement) on EU:n Horisontti 2020 -ohjelman rahoittama tutkimushanke, jota koordinoi Bolognan yliopisto. Hankkeen tavoitteena on digitaalisuuden ja “kansalaiskuratoinnin” (citizen curation) menetelmien avulla lisätä sosiaalista yhteenkuuluvuutta ja osallisuutta kulttuuriperintöön. Eurooppalaisessa viiden maan kehityshankkeessa ovat Suomesta mukana Aalto-yliopisto ja Designmuseo.
Designmuseon lisäksi hankkeessa on neljä muuta museota: Irlannin modernin taiteen museo IMMA Dublinista, Torinon taidemuseo (Galleria d-Arte Moderna), Hecht Museum Haifasta sekä Madridin luonnontieteen museo (Museo Nacional de Ciencias, MNCN Naturales). Suomessa Aalto-yliopiston Media Labin tiimi on suunnitellut Designmuseon kanssa Pop-up-VR -museon ja nyt museovieraat kutsutaan osallistumaan yhteissuunnitteluprosessiin.
Lue lisää Spice-hankkeen verkkosivuilta
Materia, epämateria, antimateria
Menneitä näyttelyitä digitaalisina kokemuksina
VR-installaatio esittelee digitaalisen mallinnoksen kahdesta ikonisesta museonäyttelystä.
Pariisissa sijaitsevan Pompidou-keskuksen vuonna 1985 järjestämä näyttely Les Immatériaux (suomeksi Aineettomat hyödykkeet) tutki uuden teknologian ja uusien materiaalien vaikutusta taiteilijoihin ja luomisprosessiin. Filosofi Jean-François Lyotardin ja Thierry Chaputin kuratoimasta näyttelystä muodostui postmodernin murroksen keskeinen tulkinta, joka tarkasteli uuden teknologian kasvavaa läsnäoloa kaikilla elämän osa-alueilla.
Filosofi Bruno Latourin teorian mukaan uskonto, tiede ja taide pyrkivät tuottamaan representaatioita – kuvia ja tunnuksia – mutta myös tuhoamaan niitä. Latour ja Peter Weibel kuratoivat aiheesta vuonna 2002 näyttelyn Iconoclash – Beyond the Image Wars in Science, Religion and Art, joka oli esillä ZKM Karlsruhen taide ja mediakeskuksessa. Termi iconoclash eli kuvakalske on Latourin lanseeraama uudissana, joka pohjautuu englannin sanoihin ‘iconoclasm’ (suomeksi ikonoklasmi eli kuvainraasto) ja ‘clash’ (suomeksi yhteentörmäys, ristiriita kalske).
Materia, epämateria, antimateria -installaatio on osa laajaa Materian toisella puolen (Beyond Matter) – kulttuuriperintö virtuaalisen todellisuuden partaalla -yhteistyöprojektia, joka etsii uusia digitaalisia lähestymistapoja sekä keinoja herättää henkiin, dokumentoida ja jakaa taidenäyttelyitä. Tavoitteena on edistää taiteellista, kuratoriaalista ja museologista kehitystä virtuaalisen representaation mahdollistamin keinoin. Hanketta johtaa ZKM | Karlsruhen media- ja taidekeskus yhteistyössä Espoon Aalto-yliopiston, Pariisin Pompidou-keskuksen, Budapestin Ludwig-nykytaiteenmuseon, Tallinnan taidehuoneen ja nykytaiteen museo Tirana Art Labin kanssa. Projektia yhteisrahoittaa Euroopan Unionin Luova Eurooppa -ohjelma sekä Saksan liittohallituksen kulttuuri- ja mediakomissaari. Kokeellinen installaatio on ollut aikaisemmin esillä Tallinnan Taidehallissa, Aalto-yliopiston tiloissa Otaniemessä sekä Helsingin keskustakirjasto Oodissa. Designmuseossa esillä oleva installaatio on prototyyppi ja parhaillaan testausvaiheessa.
Lue lisää projektin verkkosivuilta
Kuva: Tao Jiaxin