Active Cargo (Aktiivinen rahti)
Voiko valtavan valmistus- ja kulutusjärjestelmän passiivinen osa aktivoitua? Voisiko esineen valmistus silloin sisältyä sen kuljetukseen? Vuonna 2020 maailmassa kuljetettiin rahtia 128 biljoonan tonnikilometrin edestä. Tämä luku, eli kuljetettujen tavaroiden määrä on mahdoton käsittää.
Mutta jos yrittäisi… se on kuin kuljettaisi 16 500 tonnia hyödykkeitä kilometrin verran jokaista maapallon silloista asukasta kohti.
Mitä tapahtuisi, jos esineen tai raaka-aineen passiivinen paikasta toiseen siirtely muuttuisi aktiiviseksi osaksi järjestelmää? Liikettä tapahtuu, mutta hyödykkeet ovat passiivisia. Voisivatko ne ollakin aktiivisia? Voisiko tavarakuljetusten energiaa ja liikettä käyttää energiana ja liikkeenä tuotannossa? Miltä sellainen tuotanto näyttäisi? Millaisia prosesseja ja valmistusmenetelmiä se tarkoittaisi? Millaisia tavaroita voitaisiin tuottaa? Millaista estetiikkaa tällainen tuotanto synnyttäisi?
Eurooppa kuluttaa noin 25 prosenttia maailman raaka-aineista, mutta tuottaa niistä vain kolme prosenttia. Pelkästään EU:n sisäisen tavaraliikenteen osuus unionin kasvihuonekaasupäästöistäoli 25 prosenttia vuonna 2018. Ruotsin puutavarasta noin 80 prosenttia menee vientiin. Samaan aikaan 70 prosenttia Ruotsissa käytetystä puusta on tuontitavaraa. Tämä on hyvä esimerkki siitä, että raaka-aineet ovat nykyään maailmanlaajuisia eikä paikallisia. Olemme tehneet itsestämme riippuvaisia maailmanlaajuisista kuljetuksista.
Tämän järjestelmän hauraus sekä raaka-aineiden saatavuuden että kuljetustarpeiden suhteen on tullut hyvin selväksi. Ever Given -rahtilaiva jumittui Suezin kanavaan, koronaviruspandemia aiheutti viivästyksiä raaka-aineille, varaosille ja tuotteille, ja länsimaiden Venäjän vastaiset pakotteet Ukrainan miehityksen jälkeen ovat vaikuttaneet raaka-aineiden hintoihin sekä toimitusaikoihin. Vuonna 2021 konttikuljetusten kustannukset Kiinasta Pohjois-Eurooppaan nousivat yli 700 prosenttia. Olemme kehittäneet voitontavoitteluun perustuvan järjestelmän, joka pelaa itseään vastaan. Miksi tätä järjestelmää ei ole jo optimoitu? Miksi laivarahtien energiaa ja reittejä ei hyödynnetä paremmin? Miten järjestelmästä saadaan täysi hyöty?
Active Cargo esittää kysymyksiä ennen kaikkea heille, jotka yhä uskovat globaaliin tuotanto- ja kulutusjärjestelmään. Active Cargo ei tarjoa ratkaisuja, vaan valaisee rikkinäisen järjestelmän menetettyjä mahdollisuuksia. Active Cargo ei ole kenenkään puolella. Se on kaikkialla, mutta samalla ei missään.