Active cargo.
Kan en passiv del av det enorma tillverknings- och konsumtionssystemet bli aktiv? I det här fallet, kan transporten av ett föremål också vara tillverkningen av föremålet?
År 2020 transporterades 128 biljoner tonkilometer över hela världen. Detta är en siffra, en mängd fraktade varor, som är omöjliga att förstå. Men om man skulle försöka så motsvarar det att 16 500 ton flyttades en kilometer av varje person som fanns i världen det året.
Vad skulle hända om man aktiverade denna passiva del av systemet där ett föremål eller material flyttas från en plats till en annan. Rörelsen sker men varorna är passiva. Kan de vara aktiva istället? Kan den energi och rörelse som finns inom transporter användas som energi och rörelse för produktion? Hur skulle den produktionen se ut? Vilken typ av processer och tillverkningsmetoder skulle det vara? Vilken typ av föremål skulle kunna tillverkas? Vilken typ av estetik skulle det bli av den här typen av produktion?
Europa förbrukar cirka 25 procent av världens råvaror, men producerar bara 3 procent. Transportsektorn bara inom EU stod för 25 procent av unionens totala utsläpp av växthusgaser 2018.
Cirka 80% av det svenska virket exporteras samtidigt som 70% av virket vi använder i Sverige importeras. Detta är ett bra exempel på hur material idag har blivit globala snarare än lokala. Vi har gjort oss beroende av världsomspännande transporter.
Systemets bräcklighet, både tillgång till material och behovet av frakt, har på ett omfattande sätt exponerats av exempel som lastfartyget Ever Given som fastnade i Suezkanalen, förseningarna av material, reservdelar och produkter orsakade av Corona-pandemin och hur västvärldens ekonomiska sanktioner mot Ryssland efter invasionen av Ukraina har påverkat både materialpriser och leveranstider.
2021 ökade kostnaden för containerfrakter från Kina till norra Europa med över 700 %.
Vi har utvecklat ett system baserat på jakten på vinst som nu har blivit sin egen fiende.
Hur kan detta system inte redan vara maximerat? Varför används inte den energi och den rörelse som finns inom transporter? Hur kan systemet maximeras totalt? Active Cargo ställer frågor som syftar till att stressa de som fortfarande tror på det globaliserade produktions- och konsumtionssystemet. Active Cargo presenterar inga färdiga lösningar utan lyfter snarare fram ett missat tillfälle i ett redan trasigt system. Active Cargo är på ingens sida, det finns överallt, men ändå ingenstans.