Näyttely on Eero Aarnion laajin tähän mennessä esitetty katsaus 83-vuotiaan muotoilijan tuotantoon ja muotoiluajatteluun. Poikkeuksellisen pitkän uran tehnyt professori ja sisustusarkkitehti Aarnio on yksi suomalaisen modernin muotoiluhistorian kansainvälisesti tunnetuimpia suunnittelijoita.
Retrospektiivinen näyttely esittelee kattavasti muotoilijan huonekalu-, valaisin-, pienesine- ja uniikkituotantoa aina 1950-luvulta nykyhetkeen. Näyttely nostaa esineiden rinnalle myös harvemmin nähtyjä alkuperäisluonnoksia havainnollistamaan suunnittelijan työskentelyä. Yleisö pääsee tutustumaan suunnittelijan muotoiluprosessin tuntemattomampaan puoleen: materiaalia on koottu muotoilijan työpöydältä ja tehtaiden tuotantolinjastoilta. Näyttelyn on kuratoinut intendentti Suvi Saloniemi ja sen arkkitehtuurista vastaavat Ville Kokkonen ja Florencia Colombo.
– Muotoiluun liittyvien esineiden lisäksi Aarnion dynaaminen persoona ja värikäs henkilöhistoria on tuotu esille valokuvien, henkilökohtaisten esineiden ja varhaisessa vaiheessa tehtyjen kokeilujen sekä filmimateriaalin avulla, kertoo näyttelystä vastaava intendentti Suvi Saloniemi Designmuseosta.
– Eero Aarnion tuotannossa yhdistyvät irrationaalisuus ja rationaalisuus lähes skitsofreenisella tavalla. Hullunkurisuuden ja kurittomuuden sekä modernin pelkistetyn muodon yhdistelmä saavat aikaan kiinnostavan jännitteen, Saloniemi jatkaa.
Muotoilija, joka tunnetaan kaikkialla
Eero Aarnio tuli tunnetuksi maailmanlaajuisesti vuonna 1963 valmistuneella ja vuonna 1966 ensiesityksen Kölnin huonekalumessuilla saaneella Pallotuoli-istuimellaan. Aarnion töitä esitellään maailman merkittävimpien museoiden kokoelmissa ja hänen muotoiluaan nähdään jatkuvasti lukuisissa kansainvälisissä elokuvissa, musiikkivideoissa sekä muotikuvastoissa.
– Aloin suunnitella huonekaluja, koska huonekalu on sisustuksen tärkein ja näyttävin tuote, ja tuoli vaikein ja kiehtovin suunnitella, kertoo Eero Aarnio.
Muotoilijan mukaan ideat tuotteille syntyvät, joko puhtaasti unelmista ja mielikuvituksesta, tai halusta ratkaista jokin pulma tai päivittää vanha tuote – riippuen siitä, onko pyrkimyksenä puhtaasti taideteos vai käyttöesine. – Voidaan myös luoda uusi tarve, josta hyvänä esimerkkinä suunnittelemani ”Puppy” koiranpentu, jota kukaan ei tarvitse, mutta jonka niin monet haluavat omakseen.
Eero Aarnion mukaan käytännöllisyyden, kauneuden ja muodon ohella onnistunut tuote avaa valtavan tuotantoketjun. – Se alkaa materiaalin toimittajista, työntekijöistä, pakkaajista, kuljetuksista, laskutuksesta, markkinoinnista ja monista muista pienistä asioista siinä ohessa. Tästä ja vain tästä on nytkin Suomessa kysymys – työtä on luotava, toteaa Aarnio.
Eero Aarnio -näyttely on tehty yhteistyössä: