2.6.2017-28.1.2018
Designmuseets kollektionsutställning Utopi nu – Berättelser om finsk formgivning har i Förändringens rum öppnat utställningen Norr – Finland-design och Lappland som är sammanställd av museets egna kollektioner. Utställningen studerar den finska formgivningens förhållande till vår nordligaste dimension – Lappland och samekulturen.
Finland uppe på Europas nordligaste topp är vida känt för sin säregna kultur, sitt vackra landskap och fascinerande formgivning. Det, som nuförtiden betraktas som finsk design, är dock producerat och marknadsfört i södra Finlands industriella och kommersiella centra.
Lapplands karga natur har inspirerat formgivarna parallellt med den lokala hantverkstraditionen. – Visioner av samerna, fjällen och renarna syns i de sydliga konstnärernas och designernas verk, som ofta anknyter till resor i en eller annan form. Det verkliga eller fantiserade Lappland har ofta fungerat som exotiska kulisser i reklambilderna, berättar de som forskat i motivet på museet och ansvarar för utställningen; amanuens Harry Kivilinna, museilektor Leena Svinhufvud och amanuens Susanna Thiel.
Utställningen bygger på Designmuseets kollektioner. Under forskningsprocessen framkom, att kollektionerna innehåller tämligen knappt av material som anknyts till Lappland.
– ”Autentiska” föremål från samekulturen hittades bara ett fåtal, tillägger museifolket. Som en kuriositet på utställningen ser vi Lapplandsringen i silver, donerad av greve Carl Mannerheim redan år 1881, och ingår i Designmuseets samtida samlingar. Därtill presenteras bl.a. Seija Ranttilas trycktyg OXXO, designat för Ab Finlayson, Anja Juurikkalas Lappland-väggtallrikar (1948), Väinö Blomstedts gobeläng Ren (1904), Timo Sarpanevas pannmössa Lapplands hjord (1949) samt Elsa Montell-Saanios lapplandsrya Ruija (1946).
Formgivarna berättar om sina relationer till Lappland
Bland utställningens formgivare har somliga haft ett särskilt förhållande till de nordliga trakterna. Tapio Wirkkala spenderade somrarna med familjen och arbetade i en ödemarksbostad i Enare. Kaj Franck lyfte för sin del fram samernas pragmatiska föremålskultur som förebild för den kontemporära formgivningen samt bidrog till att återuppliva hantverksnäringen i Lappland.
Bland utställningen yngre generations representanter ser vi Marimekkos designer Noora Niinikoski och hennes Lapikkaat (Lappstövlar) (2010). Niinikoski beskriver sin egen Lapplandsrelation så här:
– Under en period i början av 2000-talet inspirerades jag intensivt av allmogetraditionen. Efter studierna i London hade jag återvänt till Finland och plötsligt hittade jag i allmogetraditionen sådant, som jag inte ens kände till. De riktiga lapska stövlarna är alldeles förbluffande. Visst hade jag besökt Rovaniemi på sommaren, men jag har aldrig upplevt Lappland personligen. För mig är Lappland som ett slags fantasiställe, eftersom jag inte har varit där. Så jag föreställer mig hurdant det är där.
Utställningen visas på Designmuseet t.o.m. 28.1.2018.