Muotoilun Skidiakatemia -hanke tuonut muotoilun iloa kouluihin
Muotoilun Skidiakatemia -iltapäiväkerhoissa lapset tutustuvat muotoiluun ja oppivat tärkeitä tulevaisuuden taitoja, kuten luovaa ajattelua, empatiakykyä ja ongelmanratkaisua. Muotoilukasvatukseen panostavat kerhot ovat osa Ornamon ja Designmuseon Muotoilukasvatus kouluihin -hanketta, jota on pilotoitu helsinkiläisissä kouluissa vuodesta 2015 alkaen.
Hankekausi on nyt päättymässä, mutta viimeinen Skidiakatemian iltapäiväkerho pyörii vielä ensi keväänä Snellmanin ala-asteella. Sisustusarkkitehti ja suunnittelija Natalia Ritarin vetämässä kerhossa eri-ikäiset oppilaat tutustuvat yhteiseen koulutilaan ja katsovat sitä muotoilijan silmin. Lasten kanssa pyritään hahmottamaan, mikä tilassa mättää ja miten tilaa voisi parantaa. Samalla pyritään lisäämään kollektiivista hyvinvointia.
– Toivoisin, että koululaiset löytäisivät kurssiltani eväitä siihen, miten jokainen saisi olla koulun tiloissa omanlaisensa yksilö. Haluan osoittaa lapsille, että muotoilun työkalujen avulla voidaan puuttua mihin vain ongelmaan, vaikka koulukiusaamiseen, Ritari toteaa.
”Kannustan lapsia avaamaan mielensä ja päästämään luovuutensa valloilleen!”
Ennaltaehkäiseminen on avainasemassa koulukiusaamisen suitsimisessa. Siksi sisustusarkkitehti Natalia Ritari, on ottanut oman kerhonsa tunnukseksi rohkeuden. Ritarin vetämässä #olerohkea-kerhossa pyritään luomaan kouluun yhdessä suunniteltu ja kaikille avoin nurkkaus, joka muistuttaa rohkeudesta joka päivä.
– Kiusaaminen ei aina ilmene suoranaisena ilkeilynä, vaan se saattaa hiipiä lasten arkeen esimerkiksi poissulkemisena yhteisistä leikeistä. #Olerohkea-nurkkaus on tila, jossa jokainen saa olla turvassa ja tasa-arvoinen. Toivon, että voisimme luoda oppilaiden kanssa yhteisen avoimen tilan, jolla taistellaan suljettuja porukoita vastaan, Ritari kertoo.
Koululaiset tekevät opastuksen siivittämänä #olerohkea-nurkkauksesta oman näköisensä tilan ja luovat sinne yhdessä pelisäännöt käyttäytymiselle. Tilan suunnittelussa ja sääntöjen luomisessa käytetään apuna muotoilukasvatuksen oppeja ja menetelmiä.
Empatia on yksi kuudesta Muotoilun Skidiakatemioissa käytettävistä työkaluista. Empatian avulla voidaan asettua toisen asemaan ja saada lisäoivalluksia uusiin ratkaisuihin.
– Haluan #olerohkea-tägillä tuoda esiin jokaisen oikeutta olla koulutilassa ilman pelkoa. Toivottavasti tämä myös kannustaa lapsia puuttumaan rohkeasti koulukiusaamiseen. Haluan myös kannustaa siihen, että yhdenvertaisuus ja #olerohkea-nurkkaus ovat koulussa näkyvästi esillä päivittäin − ja toivottavasti pian myös valtakunnallisesti kaikissa Suomen kouluissa, Ritari toteaa.
Nyt päättymässä olevan Skidiakatemia-pilottijakson jälkeen opetusmateriaalia testataan edelleen kouluissa ja sisältöä kehitetään yhteistyössä opettajien kanssa. Käynnissä ovat myös valtakunnalliset opettajakoulutukset Helsingissä, Tampereella ja Oulussa.