Designmuseossa aloitti työskentelyn huhtikuussa uusi näyttelyamanuenssi Anna Vihma. Vihma työskentelee museon näyttelyosastolla ja valmistelee parhaillaan syksyn päänäyttelyä. Alla Vihma kertoo taustastaan ja mikä häntä muotoilussa kiinnostaa. Toivotamme uuden työntekijän lämpimästi tervetulleeksi!
Mistä tulit Designmuseoon?
Siirryin Designmuseoon Galerie Anhavasta näyttely- ja viestintäkoordinaattorin tehtävästä.
Miksi kiinnostuit juuri Designmuseosta työpaikkana?
Minulla oli kova hinku päästä työskentelemään tiiviimmin näyttelyn formaatin kanssa, mieluiten museokontekstissa. Designmuseossa houkuttelivat paitsi muotoilu aihealueena, myös museon ajankohtainen näyttelyohjelma, hienot kokoelmat ja vaikutelma jatkuvasti kehittyvästä, ympäröivää kenttää seuraavasta toiminnasta.
Millainen suhde sinulla on muotoiluun? Mitä muotoilu sinulle merkitsee?
Muotoilu merkitsee parempaa, toimivampaa ja kauniimpaa päivittäistä elämää. Muotoilun kautta pääsee myös käsiksi suunnittelijoiden hyvinkin erilaisiin ajattelun ja olemisen tapoihin sekä moninaisiin historiallisiin konteksteihin. Kiinnitän paljon huomiota minua ympäröiviin tiloihin ja esineisiin, ja nyt voin ajattella niitä myös osana työtäni.
Olet tehnyt paljon näyttelyitä aiemmin erityisesti kuvataiteen puolella. Mistä aineksista koostuu hyvä näyttely? Mitä sinulla on parhaillaan työn alla Designmuseossa?
Hyvä näyttely lähtee liikkeelle sisällöstä niin, että kaikki sen elementit, muoto, rakenteet ja tekstit tukevat näyttelyn sisällön esiin tuomista parhaalla mahdollisella tavalla. Hyvä näyttely käynnistää ajatusprosesseja ja paljastaa uusia puolia myös tutuista asioista. Olen ehkä kaikkein kiinnostunein työssäni asioiden välisistä yhteyksistä. Näyttelyiden tekemisessä on kyse juuri siitä: ei yksittäisistä esineistä tai teoksista, vaan siitä millaisia yhteyksiä niiden välillä on, tai niiden ja tilan, teeman ja aihealueen, historian, yleisön ja ympäröivän maailman välillä.
Designmuseossa työskentelen tällä hetkellä syksyllä avautuvan Josef Frank -näyttelyn parissa.
Millaisia näyttelyitä tulemme tulevaisuudessa näkemään Designmuseossa?
Museon näyttelyohjelmassa kohtaavat jatkossakin uusi ja vanha, historialliset perspektiivit ja uudet tekemisen tavat, käytännönläheinen, esteettinen sekä käsitteellinen.
Työhistoriasi lyhyesti
Työurani museopuolella alkoi sattuman kautta kymmenisen vuotta sitten, kun päädyin töihin Helsingin kaupunginmuseoon kokoelma-avustajaksi – tämän jälkeen hakeuduin opiskelemaan kuratointia ja näyttelypedagogiikkaa Aalto-yliopistoon. Sittemmin olen työskennellyt kulttuurialalla hyvin erilaisissa tehtävissä. Edelliset kolme vuotta toimin Frame Contemporary Art Finlandissa ohjelmapäällikkönä ja Venetsian biennaalihankkeiden projektipäällikkönä, sekä tämän rinnalla itsenäisenä kuraattorina. Aiemmin olen työskennellyt muun muassa galleriakentällä, museo-oppaana ja nykytaidefestivaalin parissa.
Pysäyttävä näyttely- tai museokokemuksesi?
Opiskellessani teimme ekskursion hollantilaisiin museoihin. Tunne paikallisen museokentän pitkästä historiasta oli huikaiseva, yhdistettynä siihen, kuinka kiinnostavalla tavalla nämä museot osasivat huomioida historiansa toiminnassaan, tarkastella sitä kriittisesti ja ajatella sitä uudelleen.
Lempipaikkasi?
Paras paikka maailmassa on pieni saari Kökarissa, Ahvenanmaalla. Siellä on vain pieni mökkimme, kalliot ja meri.
Sinulle tärkein harrastus?
On tärkeää, että muut harrastukset jättävät aikaa haahuilulle, tyhjänpäiväiselle kuljeksimiselle, joka voi tapahtua tutuissa tai vieraissa kaupungeissa, kirpputoreilla, museoissa tai metsässä.