Designmuseon teettämän tuoreen nettovaikutusten analyysin mukaan toiminnallamme on yhteiskuntaan merkittäviä positiivisia vaikutuksia, joita saadaan aikaan hyvin tehokkaalla resurssien käytöllä.
Vuoden 2022 lopussa tilattu Upright nettovaikutusten analyysi tiivistää Designmuseon kokonaisvaltaisen vaikuttavuuden yhteiskuntaan, tietoon, terveyteen ja ympäristöön. Tulosten mukaan Designmuseon nettovaikuttavuusaste (net impact ratio) on +67 %. Vahvasti positiivinen luku tarkoittaa, että Designmuseo luo toiminnallaan merkittävää positiivista vaikutusta käyttäen suhteessa vain vähän resursseja sen aikaansaamiseksi.
Uprightin tuottama analyysi perustuu siihen, mitä tuotteita ja palveluita Designmuseo ihmisille tarjoaa, ja tarkastelee museon toiminnan vaikuttavuutta koko arvoketjun mitalta. Designmuseon tulokset on laskettu Uprightin nettovaikutusmallilla, joka käyttää koneoppivia työkaluja laskeakseen erilaisen yritystoiminnan vaikuttavuutta tieteelliseen tietoon pohjautuen. Lisää metodologiasta voi lukea Uprightin tietopankista. Alla kerromme tiivistetysti nettovaikutusanalyysista saamistamme tuloksista.
Vaikutukset yhteiskuntaan
Designmuseo luo työpaikkoja ja maksaa veroja, mitkä nähdään nettovaikutusprofiilissa positiivisina vaikutuksina yhteiskuntaan. Museotoiminta on osa yhteiskuntamme sivistysinfrastruktuuria ja toisaalta se lisää myös sosiaalista koheesiota ihmisten välillä: Designmuseo vaikuttaa yhteiskuntamme pysyvyyteen positiivisesti esittelemällä erilaisten ihmisten ja kulttuureiden näkökulmia muun muassa näyttelyidensä kautta.
Vaikutukset tietoon
Lähes kaikki Designmuseon ydintoiminta vaikuttaa merkittävän positiivisesti tiedon jakamiseen yhteiskunnassamme: pää- ja gallerianäyttelyt sekä opastetut kierrokset ovat vuonna 2022 jakaneet tietoa vierailijoille esimerkiksi muotoilun ja yhdenvertaisuuden yhteyksistä sekä esimerkiksi vastuullisesta tekstiilien valmistuksesta. Myös erilaiset työpajat ja kurssit ovat jakaneet tietoa kohdennetusti esimerkiksi koululaisryhmille, perheille ja senioreille. Museon asiantuntijapalvelut edistävät muotoiluun liittyvän tutkimusta, mikä näkyy analyysissa positiivisena vaikutuksena uuden tiedon luomisessa. Tiekategoriasta löytyy myös Designmuseon suurin yksittäinen resurssi, eli työntekijät. Nettovaikutusmallinnuksessa korkeasti koulutettu ja osaava työvoima on resurssi siinä missä yrityksen muutkin resurssit. Heidän työllistämisellään on vaihtoehtoiskustannus, joka näkyy niukkana osaamispääomana. Kuten muutkin yritykset, myös Designmuseo työllistää osaavia työntekijöitä, joilla on tärkein rooli yrityksen positiivisten vaikutusten aikaansaamisessa.
Vaikutukset terveyteen
Designmuseo vaikuttaa myös monipuolisesti ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin. Museo on ennen kaikkea ihmissuhteiden mahdollistaja ja tukija. Designmuseon toiminta, kuten erilaiset työpajat ja näyttelyt tuovat ihmisiä yhteen ja auttavat heitä löytämään yhteisiä kiinnostuksen kohteita. Lisäksi Designmuseon vierailijat pääsevät toteuttamaan itseään, oppimaan uutta sekä löytämään inspiraatiota. Tämä kaikki lisää ilon ja merkityksen tunteita ja näkyy positiivisena vaikutuksena ihmisten terveyteen.
Vaikutukset ympäristöön
Lähes kaikkien muiden yritysten tavoin, myös Designmuseo tarvitsee ympäristöresursseja ja aiheuttaa päästöjä toimintansa ohessa mahdollistaakseen tarjoamansa tuotteet ja palvelut. Negatiivisiksi vaikutuksiksi katsotaan esimerkiksi lyhytaikaisten näyttelyiden rakentamisen sekä museokaupan tuotteiden elinkaaren aikana syntyneet päästöt ja jätteet.
The Upright Project on vuonna 2017 perustettu suomalainen yritys, jonka missiona on auttaa yrityksiä tuntemaan ja hyödyntämään omia nettovaikutuksiaan. Upright pyrkii tarjoamaan vertailukelpoista ja yhteismitallista tietoa yritysten kokonaisvaltaisista vaikutuksista fiksumman päätöksenteon mahdollistamiseksi sijoittajille, työntekijöille, kuluttajille ja yrityksille itselleen. Uprightin nettovaikutusmalli kertoo, mitä resursseja yritys käyttää ja mitä se saa niillä aikaan. Kvantifiointi perustuu koneoppimiseen, avoimeen tieteeseen sekä yritysten valmistamiin ja tarjoamiin tuotteisiin ja palveluihin. Käyttämällä Natural Language Processing (NLP) -tekniikoita, malli on opetettu ymmärtämään kausaliteetteja tieteellisistä artikkeleista ja tiivistämään niiden pohjalta tuotteiden ja palveluiden vaikutuksia ympäristöön, ihmisten terveyteen, yhteiskuntaan ja tiedon luomiseen sekä jakamiseen. Koska jokainen yritys analysoidaan samalla metodologialla, kaikki mallin tuottamat yritysprofiilit ovat vertailukelpoisia. Uprightin datauniversumiin kuuluu jo yli 25 000 yritystä ja data on käytössä yli 200 yrityksellä ja sijoittajalla 15 eri maassa.