Teksti: Susanna Thiel, Designmuseon amanuenssi
26.6.2020
Tarvel as a Tool – Pohjoismaiset muotoilijat tien päällä -näyttelyn kuraattori Anna Vihma toteaa näyttelyn lähtökohdista:
“Kaukaisesta Pohjolasta on matkustettu paitsi etsimään visuaalisia impulsseja ja inspiraatiota, myös oppimaan uusia työskentelymenetelmiä ja tutustumaan eri alueilla käytettyihin materiaaleihin.”
Alueelle ominaisten materiaalien ja työskentelytapojen suhdetta suomalaiseen muotoiluun edustaa näyttelyssä muun muassa Iwatemo-brändi. Iwatemo sai alkunsa vuonna 2016, kun suunnittelijat Ville Kokkonen ja Harri Koskinen kutsuttiin Japaniin Iwaten prefektuuriin tutustumaan alueen perinteisiin tuotantomenetelmiin. Tuotevalikoima on toteutettu yhteistyössä paikallisten käsityöläisten kanssa.
Iwate sijaitsee Japanin koillisosassa, missä talvet ovat kylmiä ja lumisia. Niiden aikana asukkailla on perinteisesti ollut aikaa kehittää käsityömenetelmiä maataloustöiden ollessa sään vuoksi tauolla. Menetelmät ovat vuosisatojen ajan kulkeneet sukupolvelta toiselle, ja alueella on edelleen käytössä paljon juuri sille tyypillisiä tekniikoita ja materiaaleja esimerkiksi puisten huonekalujen, rautaisten keittiötarvikkeiden ja posliiniastioiden valmistuksessa.
Iwatemo-kokoelman takana oleva hanke sai alkunsa, kun Iwaten pieniä työpajoja edustava Monolabon Co Ltd:n tiimi oli yhteydessä suomalaiseen muotoilualan järjestöön Ornamoon. Hankkeen tarkoituksena oli löytää uusia keinoja elvyttää alueen laajaa pienpajatuotantoa. Mukana ovat olleet myös paikallinen tutkimuskeskus, prefektuurin edustajat ja käsityöläisyhteisö. Paikallisten muotoilijoiden sijaan työryhmä halusi kansainväliset muotoilun asiantuntijat mukaan projektiin, tarjoamaan strategista muotoiluosaamistaan tuotannon modernisoimiseksi. Ormanon edustajat tapasivat suomalaisia muotoilijoita, joista Kokkonen ja Koskinen tulivat valituiksi mukaan projektiin. Iwaten alueella on myös perinteitä vierailevista muotoilijoista: Nanbu-Han hallitsijat kutsuivat jo 1600-luvulla käsityöläisiä ympäri Japania kehittämään valurautaesineitä, joita myytiin aristokraateille ja yläluokalle kelpo hintaan.
Muotoiluosaamisen avulla voidaan myös luoda toivoa alueelle, jonka valurauta- ja huonekaluteollisuus kärsi pahoin vuoden 2011 Tohokun maanjäristyksessä ja tsunamissa. Luonnonkatastrofin seurauksena alueen pienpajat olivat myös konkreettisen väestörakenteen ongelman edessä: kuinka tehdä sukupolvenvaihdos, kun nuoria ei ole alueella? Myös tähän ongelmaan kansainvälinen osaaminen tarjosi yhden ratkaisun.
Kun Kokkonen ja Koskinen suunnittelivat uusia tuotteita, he miettivät muun muassa käyttäjälähtöisyyttä sekä sitä, missä tuotteita myydään ja millä markkinoilla. Kokkonen ja Koskinen korostavat, että kansallisuutta tärkeämpää on kuitenkin ollut ajatella, mille sukupolvelle esineet tulevat käyttöön.
Iwatemo on tänä vuonna voittanut Aasian merkittävimmän muotoilupalkinnon Good Design Awardin. Vuonna 1957 perustettu palkinto on Aasian vanhin ja arvostetuin ja sen valitsee arvovaltainen jury. Palkinto kohdistuu nimenomaan Iwatemon toimintamalliin ja brändiin. Palkinnon myötä myönnettävä G-mark on Japanissa laadun ja hyvän muotoilun tae.
Iwatemon tuotteita myydään Suomessa Finnish Design Shopissa ja Common shopissa Punavuoressa. Travel as a Tool -näyttelyn ajan sarjan keramiikkaa on saatavilla myös Designmuseon Shopista.
Lähteet:
Ville Kokkosen ja Harri Koskisen haastattelu 11/2019,
haastattelija Anna Vihma
Kuvat: Mari Kallionpää