Valokuvaaja Osma Harvilahden teoksia esittelevä New Colour -näyttely on avoinna Designmuseossa 25.5. asti. Näyttelyssä on esillä rinnakkain Harvilahden ottamia muotivalokuvia sekä henkilökohtaisia sarjoja.
Mukana New Colour -näyttelyssä on myös ennennäkemättömiä kuvia Louis Vuitton Fashion Eye -kirjasarjaan otetusta kirjasta, joka sijoittuu Saint-Tropezin kaupunkiin. Fashion Eye -kirjasarjassa tunnetut muotikuvaajat tarkastelevat tunnettuja paikkoja uudesta näkökulmasta. Omaa Fashion Eye -kirjaansa varten Harvilahti vietti kolme viikkoa Saint-Tropezissa Etelä-Ranskassa.
– Kaupunki on tullut tunnetuksi 1990-luvun kädenlämpöisestä saippuasarjasta ja Brigitte Bardot´n elokuvista. Nämä asiat ovat myös muokanneet kaupunkia ja sen tunnelmaa. Ennakkomielikuvani paikasta vahvistui entisestään ensimmäisenä kuvauspäivänä, kun kävelin projektissa tuottajana toimineen ystävän Tuomas Aution kanssa rantaan ja vastaan kellui kuvauksissa ollut Pamela Andersson, Harvilahti kuvailee kokemustaan.
Harvilahtea kiinnostaa elämän rosoisuus ja arkipäivän estetiikka, joten aluksi hänen oli vaikea tarttua jetset-elämästään ja kalliista huvipursistaan tunnetun Saint-Tropezin kiiltävään pintaan.
– Hetki siinä meni, ennen kuin sain otteen siitä, mikä Saint-Tropezissa oli aitoa ja visuaalisesti kiinnostavaa.
Vastaus löytyi Provencen-maakunnan kasviksista, hedelmistä ja merenelävistä. Niiden kautta Harvilahti löysi paikalliselle torille, joista löytyivät myös sainttropezilaiset seniorit. Lopputuloksena näyttelyssä nähtävässä kuvassa charmantti poolopaitaan ja siniseen bleiseriin pukeutunut vanha mies poseeraa satamassa kurpitsa olallaan. Toisessa kuvassa paikallinen poika on laittanut merestä poimimansa mustekalan päähänsä.
– Mielestäni 65+ ikäryhmä on kiinnostavin kuvattava. Silmistä ja kasvoista näkee, että ihminen hallitsee ja hyväksyy sekä itsensä että kehonsa. Tämä välittyy myös kuviin. Saint-Tropezin kuvissa yhdistin paikalliset kasvikset aitoihin paikallisiin.
Arjen nyrjähdyksiä
Harvilahden vahvuus on kuvien sommittelu ja rajaaminen. Monissa kuvissa tilanteet ovat täysin rakennettuja, mutta Harvilahti saa ne näyttämään luonnollisilta arjen nyrjähdyksiltä. Näin Harvilahden töitä kuvailee Designmuseon näyttelyintendentti Suvi Saloniemi, joka vastasi näyttelyn kuratoinnista yhdessä valokuvaajan kanssa. Harvilahti itse näkee kaikki kuvaustilanteet tietyllä tapaa lavastettuina.
– Osa kuvista on aitoja tilanteita, osa lavastettuja ja osa jotain tältä väliltä. Lopulta kaikki kuvat ovat kuitenkin todellisuudesta irrotettuja, rajattuja ja siten tietyllä tapaa rakennettuja. Esimerkiksi satamassa kuvaamani vanha herrasmies olisi ollut kiinnostava itsessäänkin. Olalle aseteltu kurpitsa kuitenkin lisäsi kuvaan uuden ulottuvuuden ja sitoi sen osaksi juuri tätä valokuvasarjaa.
Designmuseo esittelee galleriatilassa ensimmäisenä Suomessa valokuvaaja Osma Harvilahden (s. 1983) yksityisnäyttelyn. New Coulur -näyttely on esillä Designmuseossa 26.5. asti.
Harvilahden näyttely on osa Fashion in Helsinki -tapahtumaa 24.-29.5. 2019.
Lue lisää Fashion In Helsinki -tapahtumasta
Osma Harvilahti on pariisilaistunut valokuvaaja, joka tarkastelee nykymuotoilua valokuvan kautta. Hän on työskennellyt monille kansainvälisille aikakauslehdille ja muotimerkeille. Hänen asiakkaitansa ovat muun muassa Apartamento Magazine, SSAW, Hermès, Issey Miyake ja Louis Vuitton. Näyttely nostaa Harvilahden ottamien kaupallisten kuvien rinnalle myös henkilökohtaisia sarjoja, joissa hän tarkastelee kiinnostuksen kohteitaan dokumentaarisesta ja sosiologisesta perspektiivistä.
Teksti: Minni Soverila