Tältä sivulta löydät Jenny Nordberg: Suunnittelijan vapaudesta näyttelyn teostekstit. Voit tutkia niitä jo ennen vierailuasi, lukea omalta laitteeltasi näyttelytilassa liikkuessasi tai palata teksteihin uudestaan museokäynnin jälkeen. Jenny Nordberg haluaa työskentelyllään vahvistaa toimijuutta passiivisen tarkastelun sijaan. Jokaiseen teokseen on liitetty siihen liittyvä kysymys, jonka tarkoituksena on saada katsojan aivot hyrräämään. Näyttelyn tekstit on selkomukautettu.
1. Voiko muotoilua tehdä ilman rajoituksia?
Strategies for Moving Freely (2020)
Strategies for Moving Freely (suomeksi vapaan liikkumisen strategiat) on Jenny Nordbergin tuotantoa käsittelevä kirja. Ensimmäinen painos on julkaistu vuonna 2020. Teoksen nimi kuvaa suunnittelijan työtapaa. Hän ei tyydy vain kyseenalaistamaan olosuhteita, vaan etsii ongelmiin ratkaisuja. Suunnittelijalle keskeinen arvo on vapaus.
Kirja on ostettavissa verkosta ja Designmuseon kaupasta.
Strategies for Moving Freely
kirjan lukukappale
Jenny Nordberg (2020), uusintapainos 2023
toimittaja: Anna Granqvist
2. Voiko teollisia menetelmiä tehdä itse?
Studio Adapted Industrial Processes (2016–2020)
Teokset Pewter Plinth (suomeksi tinajalusta) ja Powder Vase (suomeksi jauhemaljakko) ovat osa sarjaa, johon kuuluu useita työhuoneella tehtäväksi mukautettuja teollisia prosesseja.
Jenny Nordberg kehitti Pewter Plinth -teosta varten menetelmän tinalevyn valmistamiseksi. Siinä tinalevyn voi valmistaa työhuoneessa. Levymateriaalia valmistetaan valamalla tinaa suuriin muotteihin. Työhuoneen asettamissa rajoissa syntynyt lopputulos on epätasainen ja karkea, melkein brutaali.
Teos on saanut innoituksen kuutiomaisesta jalustasta, jollaisilla teoksia usein esitellään gallerioissa ja museoissa. Jalustan materiaali on tina.
Jenny Nordbergin Powder Vase on osa Modern Design Review Magazine -lehden kuratoimaa koriste-esineiden piensarjaa. Se on tehty ruotsalaiselle Hem designbrändille.
Suunnittelija tilasi laserleikatut metalliosat paikalliselta metallitoimittajalta. Hän hitsasi ne itse yhteen suurikokoisiksi astioiksi. Maljakoiden koristeluun on käytetty jauhemaalausta. Sillä luodaan teollisuudessa tasaisia, säännöllisiä pintoja. Kun sääntöjä on rikottu, esineille on luotu rosoinen ja elävä pinta.
Sarjasta: Studio Adapted Industrial Production
Pewter Plinth
jalusta: tina
2023 (2016)
Powder Vase
maljakko: tina
(2020)
3. Voiko suunnitteluprosessi olla nopeampi, jos puutteet sallitaan?
Free Applications (2023)
Jenny Nordbergin 3D-tulostettu tuoli on valmistettu karkean tuolimallin pohjalta mittakaavassa 1:10. 3D-suunnittelu ja mallintaminen on tehty ilmaisilla, helposti käyttöön otettavilla sovelluksilla ja ohjelmilla. Tuotannon eri vaiheissa on sallittu virheitä. Samalla on etsitty tapoja, joilla tuote syntyy nopeasti ja joustavasti.
Tuotantoprosessista on syntynyt uudenlaista estetiikkaa eli uudenlaisia kauneusarvoja. Tuolin valmistukseen kuluva aika on lyhentynyt. Tuotannon eri vaiheissa syntyneet virheet on käännetty vahvuuksiksi, ja tuotteen ulkoasu määräytyy niiden mukaan.
Tuolin ensimmäinen versio valmistetaan yhteistyössä suomalaisen uusiutuvien materiaalien valmistajan Brightplusin kanssa. Neljä eriväristä luonnonmateriaalia ovat kaikki peräisin Suomesta. Musta materiaali on valmistettu kierrätetyistä mineraaleista ja metsäteollisuuden ylijäämäaineista. Läpikuultava meripihkan värinen materiaali on työstetty pajun kuoresta ja läpikuultava sininen taas morsinkokasvista. Kermanvärinen materiaali on peräisin bakteerifermentoiduista ruokaproteiineista.
Free Applications
tuoli: biomuovifilamentit
2023
Materiaalit ja tuotanto: Brightplus
4. Voiko virhe olla kaunis?
Mirror (2014–)
Jenny Nordberg tutki 1800-luvulta peräisin olevaa vanhaa peilien valmistustekniikkaa. Tämä tapahtui vuonna 2014 osana hänen 3 to 5 Seconds -projektiaan. Peilien valmistusprosessi ja lopputulos olivat kiehtovia. Sen jälkeen hän on työskennellyt samalla menetelmällä. Lasilevyn päälle levitetään hopeakerros, joka ei kuitenkaan peitä pintaa kokonaan. Jokaisesta peilistä tulee ainutlaatuinen.
Peili syntyy kolmen vaiheen kautta. Ensiksi sekoitetaan kolme nestettä. Sen jälkeen kaadetaan seos lasille ja odotetaan viisi minuuttia. Lopputulos on yllätys, koska prosessiin kuuluu vaiheita, joita ei voi ennakolta tietää. Tuloksena on hopeinen, moniulotteinen peilivaikutelma, joka muistuttaa lätäkköä.
Mirror
peilit: lasi, hopea, maali
2023
5. Onko massatuotannossa mitään hyvää?
3 to 5 Seconds – Rapid Handmade Production (2014–)
Jenny Nordbergin työn ydinkysymyksiä ovat kulutusvalinnat ja niiden yhteydet tuotantoon. Miten kulutustuotteita on valmistettu ennen entä miten toimitaan nyt tai miten tulevaisuudessa?
Nordberg tutkii 3 to 5 Seconds – Rapid Handmade Production (suomeksi 3–5 sekuntia – nopeutettu käsityötuotanto) projektissa, miten käsityömenetelmät voidaan yhdistää massatuotantoon. Tavoite on tuoda yhteen käsityön ainutlaatuisuus ja massatuotannon nopeus. Onko mahdollista tehdä ainutlaatuisia käsintehtyjä esineitä todella nopeasti? Videoissa Jenny Nordberg näyttää, miten näin voidaan käytännössä tehdä.
Projekti on ollut käynnissä vuodesta 2014. Siinä käytetyille menetelmille on yhteistä, että jokainen tuotantovaihe kestää 3–5 sekuntia.
Sarjasta: 3 to 5 Seconds – Rapid Handmade Production:
Candle Holder/Hand Force
kynttilänjalka: keramiikkasavi
2014
Hook From Thumb
koukku: tina
2015
Fabric/Double Staining
kangas: kierrätyskangas, kangasväri
2014
Mirror/Pour out a Puddle
peili: lasi, hopea, lakka / glas, silver, lack / glass, silver, lacquer
2014
Book Ends/Cut and Bend
kirjatuki: alumiini
2014
Trivet/Axhammer Bending
pannunalunen: anodisoitu alumiini
2016
Clock/Double Casting Stone
kello: jesmoniitti komposiittimateriaali, laavakivi
2016
Lamp/Punch and Roll
valaisin: paperi, sähkövarusteet
2016
Explosion Poster/Explosion Graphics
juliste: paperi, ilotulitteet
2015
6. Onko ruotsalainen tuotanto todella kuollut?
SPOK -verkkosivu (2016–)
SPOK (Samtida Produktion Och Konsumtion, suomeksi nykypäivän tuotanto ja kulutus) -verkkosivu kerää ja jakaa tietoa paikallisista ruotsalaisista valmistajista. Toiset tekevät käsin pieniä sarjoja, toisilla on teollista tuotantoa. Sivu edistää paikallisen tuotannon kehitystä Ruotsissa. Pitkällä aikavälillä tavoite on lisätä tuotannon vastuullisuutta ja kuluttajan vastuuta tuotannossa.
SPOK:n perusti ja kehitti Jenny Nordberg, joka on myös sen luova johtaja. Paikallista tuotantoa edistävän hankkeen vetäjänä toimii Form/Design Center. Hanke toteutetaan Skånen alueen, Malmön kaupungin, Skånen lääninhallituksen ja Ruotsin talous- ja aluekasvuviraston tuella. https://s-p-o-k.se/about-spok
SPOK -verkkosivu
video, kesto: 2 min
Kertojaääni: Jenny Nordberg
Kieli: ruotsi
Tekstitys: englanti, suomi, ruotsi
Form/Design Center
2020
7. Miten tavarat voivat olla niin halpoja?
€1 Bracelet, 2013
Jenny Norbergin teos €1 Bracelet (suomeksi euron rannekoru) kysyy, mikä on tuotteen oikea hinta? Useat tuotteet on tänä päivänä valmistettu Kiinassa, jossa tehdastyöläisen tuntipalkka oli vuonna 2012 arviolta yhden euron. Jos pronssista valmistetun korun myisi eteenpäin romuna, senkin arvo olisi yhden euron.
Euron rannekorun ja sen pakkauksen tekemiseen osallistuneet ovat saaneet kohtuullisen palkan. Heillä on tavallinen, terveellinen työympäristö. He työskentelevät kahdeksan tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa.
Rannekorut valmistetaan Malmössä. Pakkaus on valmistettu Ruotsissa kierrätyspahvista. Tarrat ja tiedotusmateriaali tehdään paikallisessa kirjapainosta. Tuotteen todellinen hinta olisikin 1 € sijasta noin 55 €.
1€ Bracelet
rannekoru, pronssi
2013
8. Jos ruoan laatu on niin huono, että sitä ei voi syödä, mitä sillä voi tehdä?
The Baloney Sandwich, 2020
Teoksen taustalla on Jenny Nordbergin oma kokemus supermarketista. Osa marketin voileivistä oli hyllyissä kolme kuukautta, ja osa maistui heinältä. Se, mitä myytiin voina, ei sisältänyt oikeaa voita, ja salami oli täynnä nitraatteja ja antibiootteja. Nordbergin mielestä leivät eivät olleet sopivia ruoaksi.
Kun taiteilija syventyi erilaisiin valutekniikoihin, marketin voileipä palasi hänen mieleensä. Syntyi ajatus käsitellä voileipää enemmän materiaalina kuin ruokana. Kokeilujen kautta Nordberg käytti jäistä voileipää yhtenä materiaalina, joiden avulla hän valoi kynttilänjalan.
The Baloney Sandwich
kynttilänjalka, tina
2020
9. Voiko henkilölle, jota ei ole olemassa, suunnitella tuoksun?
The Ghost, 2019
Johnny Ståhl on kuvitteellinen hahmo, joka työskentelee Jenny Nordbergin studiossa.
Hahmon avulla suunnittelija ottaa yhteyden tuotteiden valmistajiin ja alihankkijoihin. Jos Jenny ottaa itse yhteyden, hyvin harvat vastaavat. On usein vaikeaa saada tarvittavaa tietoa tai jopa tehdä kauppaa.
Ståhlin kautta yhteydenpito sujuu. Hän lähettää sähköposteja erityisesti erilaisille valmistajille ja alihankkijoille. Hänen saamansa vastaukset ovat aina avuliaita, nopeita ja kohteliaita. Aina kun joku haluaa puhua Johnnylle, hän ei kuitenkaan ole paikalla. Hänellä ei ole edes puhelinta. Ja aina kun joku haluaa ottaa hänet mukaan kokoukseen, hän on kotona, usein sairaiden lasten kanssa.
Jenny Nordberg on suunnitellut The Ghost (suomeksi kummitus) -tuoksun Johnny Ståhlille. Se on tehty yhteistyössä Sava -parfymerian Nenad Jovanovin kanssa.
Hajuvesipullon korkin on valmistanut belgradilainen Carpentry Production Xylon. Nova Iskra osallistui sekä graafiseen suunnitteluun että hajuveden laatikkoon sisältyvän kansion suunnitteluun.
Jos haluat ottaa yhteyttä Johnnyyn, lähetä sähköpostia osoitteeseen johnny@jennynordberg.se
The Ghost
hajuvesi, lasi, puu
Sava -parfymeria, Belgrad
2019
10. Voiko työhuoneen tarvikkeista tulla korusuunnittelun työkaluja?
Office Supply, 2021
Jenny Nordberg on suunnittelut 3D-tulostetun korusarjan Office Supply (suomeksi toimistotarvikkeet). Sen lähtökohtana ovat arkiset toimistotarvikkeet. Suunnittelija on leikannut tuttuja tarvikkeita, kuten paperia, kyniä, kumeja ja liimaa pieniksi paloiksi. Niistä hän on koostanut erilaisia korumaisia muotoja. Nämä korumaiset pienoisveistokset on skannattu kännykällä. Sen jälkeen ne on tulostettu 3D-tulostimella.
Sarjasta: Office Supply
rannekoru, sormus, korvakorut
PLA-muovi
Tilaaja: What is Gold -hanke
2021
11. Mistä tietää, onko hymy aito?
Positive Enough, 2021
”Eräänä varhaisena aamuna koronan aikana 2021 näin unen, joka tuntui elävältä. Heräsin selkeään mielikuvaan hymyilevästä tuolista, jolla oli houkuttelevat silmät. Yritin piirtää sen heti. Oli kuitenkin mahdotonta kuvata tuolia oikein. Unessa nähty hymyilevä tuoli vaikutti enemmänkin tunteelta kuin esineeltä.”
Myöhemmin samana keväänä Jenny Nordberg vieraili Ingvar Olssonin sahalla. Siellä oli lattialla isoja tammilankkuja. Yhtäkkiä siellä se oli hymy, josta hän oli uneksinut. Sillä oli täsmälleen sama muoto ja ilme kuin unessa.
Neurologi Guillaume Duchenne eli 1800 -luvulla. Hänen mukaansa silmien lihakset ovat ratkaisevassa asemassa, jotta hymy voidaan tulkita aidoksi. Tahattomat lihasten supistukset luovat rypyt oikeisiin kohtiin. Näin ne toimivat todisteena hymyn aitoudesta.
Positive Enough (suomeksi riittävän positiivinen) haastaa ajatuksen tuolista käyttöesineenä. Siinä on epätavalliset mittasuhteet. Se ei myöskään vaikuta käyttövalmiilta esineeltä. Pinta on sahattu karkeasti. Näin pinnan ansiosta tuolissa on runsaasti ryppyjä, mutta silmät puuttuvat. Tuoli näyttää kuitenkin olevan tietoinen. Se haluaa enemmän kuin vain täyttää tilaa huoneessa. Käytännöllisyys tulee toissijaiseksi, kun tuolin tunne-elämä ottaa vallan.
Positive Enough
tuoli, tammi
2021
12. Voiko esineen kuljetus olla samaan aikaan esineen tuottamista?
Active Cargo, 2022
Active Cargo (suomeksi aktiivinen rahti) tekee kysymyksiä maailmanlaajuisesta tuotanto- ja kulutusjärjestelmästä.
Vuonna 2020 kuljetettiin maailmanlaajuisesti rahtia 128 biljoonan tonnikilometrin edestä. Tämä luku on käsittämättömän suuri. Lukua voi verrata maapallon ihmisten määrään. Se tarkoittaa, että vuoden aikana jokaista maapallon asukasta kohti kuljetettaisiin 16 500 000 kiloa hyödykkeitä yhden kilometrin verran.
Euroopan Unionin maat kuluttavat neljäsosan eli noin 25 prosenttia maailman raaka-aineista. Samaan aikaan ne tuottavat itse hyvin vähän eli vain 3 prosenttia raaka-aineista. Raaka-aineet ovat nykyään enemmän maailmanlaajuisia kuin paikallisia.
Olemme tehneet itsestämme riippuvaisia maailmanlaajuisesta liikennejärjestelmästä. Tämän järjestelmän hauraus on paljastunut viime vuosina, kun koronapandemia on aiheuttanut kuljetusten viivästymistä. Myös Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa on vaikuttanut tilanteeseen. Lännen talouspakotteet Venäjää vastaan vaikuttavat sekä materiaalihintoihin että toimitusaikoihin.
Active Cargo kiinnittää huomion menetettyyn mahdollisuuteen. Mitä tapahtuisi, jos kuljetuksia mietittäisiin kokonaan uudella tavalla. Voisiko rahtiliikenne olla pelkän passiivisen tuotteiden kuljetuksen sijasta myös aktiivista tuottamista? Miten järjestelmä voidaan maksimoida täysin?
Active Cargo
seinäinstallaatio, savi
2022
Active Cargo
koneet: alumiini, kumi, elektroniikka
2022
Active Cargo
video, kesto 6 min
Kuvaus, editointi, sävellys: Andreas Kurtsson
Huilu: Johanna Zetterqvist
Viulu: Joakim Zetterqvist
Kertojaääni: Jenny Nordberg
Kieli: englanti
Tekstitys: englanti, suomi, ruotsi
2022