Arkkitehtuuri- ja designmuseon ja muotoilijoiden ammattijärjestö Ornamon yhteisessä Designakatemiassa lapset ja nuoret tutustuvat muotoiluun. Akatemiassa lapset ja nuoret pääsevät tekemään muotoilua yhdessä ammattisuunnittelijoiden kanssa. Hanke tuottaa myös muotoilun opetusmateriaaleja ja opettajakoulutusta koulujen käyttöön.
Muotoilun merkitys tunnistetaan ja sen mahdollisuuksista ollaan laajasti kiinnostuneita. Valtioneuvoston kansallisen Muotoile Suomi -ohjelman strategisissa tavoitteissa rohkaistaan kouluja muotoilukasvatuksen edistämiseen: ”Muotoiluopetus sisällytetään varhaiskasvatukseen ja jokaiselle koulutusasteelle, mikä kasvattaa muotoiluymmärrystä ja osaamista yhteiskunnassa”.
Arkkitehtuuri- ja designmuseo ja Ornamo tukevat tätä tavoitetta ja ovat toteuttaneet Helsingin kaupungin tukemia Muotoilun Skidiakatemia -iltapäiväkerhoja vuodesta 2010 alkaen. Kerhoja on järjestetty helsinkiläisissä kouluissa 3.–6. -luokkalaisille muotoilun eri osa-alueilta. Muotoilukerhoissa on opittu teollista muotoilua, palvelumuotoilua, vaatesuunnittelua, sisustus- ja tilasuunnittelua, mediamuotoilua sekä korumuotoilua.
Vuodesta 2015 lähtien kerhotoiminta on tarjonnut alustan Muotoilukasvatus kouluihin -kehityshankkeelle. Laadukkaan harrastetoiminnan tarjoamisesta siirryttiin kehittämään tapoja tarjota muotoilukasvatusta osana opetussuunnitelmaa. Vuodesta 2018 hanke siirtyi iltapäiväkerhotoiminnasta koulupäivän sisälle ja osallistujien ikähaarukka laajentui ala-asteikäisistä yläkouluun sekä lukioon. Samalla hankkeen nimi muuttui Designakatemiaksi.
Kun muotoilukasvatusta tarjotaan osana opetussuunnitelmaa, se tukee laaja-alaisen osaamisen tavoitteita. Hankkeessa koulut voivat laaja-alaisen osaamisen näkökulmasta hyödyntää ulkopuolisia oppimisympäristöjä, jota museoympäristön lisäksi ovat täydentäneet vierailut designstudioilla. Muotoilukasvatusta toteutetaan hankkeessa hyödyntämällä koulun ulkopuolisia yhteistyötahoja – muotoilijat ja museopedagogit ovat suunnittelemassa ja toteuttamassa muotoilukasvatuksen kokonaisuuksia toiminnallisesti ja suunnitelmallisesti yhdessä opettajien, oppilaiden ja koulujen kanssa osana oppilaan opintoja.
Ornamo vastaa hankkeessa muotoilijayhteistyöstä ja Arkkitehtuuri- ja designmuseo tukee pedagogista suunnittelua ja toteuttaa kurssiin liittyvää opetusta museossa. Arkkitehtuuri- ja designmuseo on sitoutunut perusopetukseen ja toiselle asteella kuuluvan muotoilukasvatuksen opetussisältöjen luomiseen ja alan koulutuksen kehittämiseen erilaisissa kansallisissa ja kansainvälisissä hankkeissa. Muotoilukasvatusta kehitetään ja toteutetaan yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Museossa järjestetään runsaasti erilaisia info- ja koulutustilaisuuksia, joissa käsitellään muotoilukasvatusta eri-ikäisten oppijoiden parissa.
Mitkä ovat hankkeen tavoitteet?
· Tuoda muotoiluajattelu osaksi koulujen toimintaa
· Tuottaa opettajille uusia metodeja omaan opetukseensa
· Kehittää monialaisia oppimiskokonaisuuksia oppilaslähtöisiksi yhdessä opettajien kanssa
· Kehittää koulun yhteisöllisyyttä muotoilun keinoin
· Luoda muotoilukasvatuksen polku Helsingissä sekä verkosto muotoilukasvatuksen toimijoille
Opetusmateriaali
Hankkeessa on lasten ja nuorten kanssa tehtyjen projektien lisäksi tuotettu opetusmateriaalia, jota opettajat voivat hyödyntää omassa opetuksessaan ja soveltaa eri oppiaineisiin. Muotoilukasvatus mahdollistaa eri oppiaineiden integroinnin luontevasti ja tarjoaa sateenvarjon monialaisen ja ilmiölähtöisen oppimisen tavoitteisiin. Siinä ei etsitä kysymyksiin valmiita ratkaisuja, vaan pyritään herättämään lasten ja nuorten omat ”keksijän aivot” toimintaan. Muotoilun menetelmillä kehitetään kouluissa esimerkiksi ruokailukokemusta tai välituntitoimintaa, tai annetaan välineitä koulukiusaamisen ehkäisemiseksi.
Hanke tekee yhteistyötä kehittämiskeskus Opinkirjon kanssa, jotta opettajat saavat valtakunnallisesti tietoa ja työkaluja käyttöönsä. Opettajien käyttöön on laadittu hankkeesta ammentavat julkaisut Matka palvelumuotoiluun -opas opettajalle, Matka tuotemuotoiluun -opas opettajalle sekä verkkosivu Muotoilupakki. Aineistot on tuottanut Opinkirjo yhdessä Arkkitehtuuri- ja designmuseo ja Ornamon kanssa.
Muotoilijat
Hankkeen muotoilijoina kouluissa ovat toimineet Laura Aalto-Setälä, Janne Asikainen, Joonas Hakaniemi, Hanna-Kaarina Heikkilä, Elina Huumo, Silvia di Iorio, Oona Kallio, Marjut Nousiainen, Paula Karvonen, Sanni Koppanen, Hannakaisa Pekkala, Natalia Ritari, Inka Saini, Riku Tulkki, Sanna Oksanen, Linda Ukkonen ja Linda Vanni, jotka ovat toimineet opettajien muotoilijatyöpareina helsinkiläisissä kouluissa. Kerhoihin painottaneessa hankevaiheessa mukana olleita muotoilijoita ovat Laura Euro, Anna Heino, Silvia di Iorio, Aino Kiviranta, Marika Lehti, Juhana Myllykoski, Maria Riekkinen ja Natalia Ritari. Ilmeen Designakatemialle on luonut muotoilija Aino Kiviranta.
Koulut
Toimintaa on järjestetty seuraavissa kouluissa: Apollon yhteiskoulu, Arabian peruskoulu, Aurinkolahden peruskoulu, Hiidenkiven peruskoulu, Helsingin kuvataidelukio, Helsingin normaalilyseo, Helsingin yhteislyseo (Hylli), Herttoniemen ala-aste, Kaisaniemen ala-asteen koulu, Kannelmäen peruskoulu, Koskelan ala-aste, Kruunuhaan yläaste, Käpylän peruskoulu, Länsi-Pasilan ala-aste, Malminkartanon ala-aste, Meilahden yläaste, Pelimannin ala-aste, Pihkapuiston ala-aste, Puistopolun peruskoulu, Porolahden peruskoulu, Soinisen koulu, Töyrynummen ala-aste, Snellmanin ala-aste, Hiidenkiven peruskoulu,Vallilan ala-aste ja Vuosaaren lukio.
Hankkeen yhteyshenkilöt:
Hanna Kapanen, Yleisötyövastaava, oppiminen / Arkkitehtuuri- ja designmuseo, hanna.kapanen(at)designmuseum.fi, +358 50 301 6838
Petra Ilonen, projektipäällikkö / Ornamo, petra.ilonen(at)ornamo.fi p. 046 878 2572
Kuva: Tani Simberg.