Timo Sarpaneva suunnitteli taidelaseja sekä sarjalasistoja sykleissä ja hänellä toistuivat suuret teemat ja aiheet koko hänen muotoilijauransa ajan. Kaikissa teoksissa oli usein kyse innovaatiosta ja kokeiluista. Sarpaneva viihtyi erinomaisesti lasihytissä puhaltajien kanssa Iittalan tehtaalla. Jokainen Sarpanevan taidelasi oli positiivinen haaste tekijöilleen ja uusia tekniikoita otettiin käyttöön. Tikkuilma, höyrypuhallus kuiva puumuotti ja lirutustekniikka ovat esimerkkeinä näistä innovaatiosta.
Sarpaneva suunnitteli lasistoja vuodesta 1956 alkaen, jolloin syntyi omaperäinen i-lasisarja. Siinä käytettiin uusia i-värejä sekä ohutta lasimassaa. Vuonna 1963 syntyi Liekkiraita ja 1965 Pisaranrengas ja Valkolasi. Kaikissa on lasinpuhaltajan venyttämä raitakuvio. Rosolasikausi synnytti rennon Kekkerit-sarjan, Tomi-lasin ja Kalinka-sarjan.
Vuonna 1980 koitti geometrinen selkeys sileiden Jurmo-lasien myötä. Sama toistui vuonna 1991 kun Sarpaneva suunnitteli Marcel-sarjan. Siinä sylinterin muotoisten lasien pohjat on hiekkapuhallettu. Lasimassan elävyys oli toisaalta ideana Arkipelago-sarjassa vuodelta 1980. Sen massiivisissa jalkaosissa käytettiin lasin lirutustekniikkaa. Lasinpuhaltajien osaaminen oli jälleen huipussaan.
Opetus- ja kulttuuriministeriö lunasti 1990-luvulla yli 500 Timo Sarpanevan suunnittelemaa esinettä ja taideteosta sekä luonnosarkiston osaksi Designmuseon kokoelmaa. Timo Sarpaneva täydensi itse kokoelmaa merkittävillä teoksilla. Tällä hetkellä museon kokoelmissa on lähes 4 000 Sarpanevan esinettä.
Käytetyt lähteet: Aav, Marianne & Viljanen, Eeva (toim.) 2006; Suomalaisen lasin juhlaa. Iittala 125. Designmuseo, Helsinki. Designmuseo, muotoilijarekisteri