Aika pysähtyy, kun kolme pistettä pomppivat puhelimen näytöllä, mutta vastausta tekstiviestiin ei kuulu. Ja se tuntuu venyvän silloin, kun sateenkaaren värinen hyrrä alkaa pyöriä tietokoneen ruudulla kesken kiivaimman työnteon. Pysähdys voi olla olosuhteiden sanelema, mutta visuaalisessa viestinnässä se voi olla myös toivottu hengähdystauko – kuten tekstiä tauottava piste tai ajatusviiva.
Näitä ja muita tauon paikkoja ja ilmenemismuotoja tutkii Vuoden Graafikko 2023 Tomi Leppänen Designmuseon seuraavassa gallerianäyttelyssä. Maaliskuussa avautuva Tauko Paus Pause -näyttely nostaa esiin visuaalisessa viestinnässä käytettyjä tauon merkitsemisen tapoja ja tulkitsee niitä nykytaiteen keinoin. Näyttelyä varten tuotetut valoinstallaatiot ja kineettiset teokset mittaavat aikaa, antavat odottaa ja kehottavat pysähtymään.
– Tauko on aina sidoksissa sitä ympäröiviin hetkiin. Tauon avulla luodaan jännitettä, reflektoidaan ja valmistellaan tulevaa. Se voi olla suunniteltu, odottamaton tai olosuhteiden sanelema. Näyttelyn teokset sekä kuvaavat pysähtymistä että pysäyttävät kävijät konkreettisesti teosten äärelle, Leppänen kuvailee.
Näyttelykokonaisuus on luotu yhdessä näyttelyarkkitehti Hanna Anosen kanssa.
Tauko rytmittää niin suunnittelua kuin musiikkia
Leppänen on visuaalisiin ilmeisiin erikoistunut suunnittelija ja muusikko. Hänelle suunnittelu ja musiikin tekeminen ovat tasavertaisia luomisen tapoja: molempia yhdistää rytminen ajattelu ja taustalla on vapaata intuitiota sekä kokeilua.
– Tauko on musiikin peruselementti: rytmi muodostuu iskuista ja niiden välissä olevista eripituisista tauoista. Tauko on hiljainen ja näkymätön, mutta merkkikielen avulla se voidaan tehdä näkyväksi, Leppänen kertoo.
Musiikilla on suuri rooli näyttelyn oheisohjelmassa. Leppänen on ollut luomassa ja järjestämässä 5 minuutin festivaali -tapahtumakonseptia, josta päästään nauttimaan myös tämän näyttelyn yhteydessä. Kuudetta kertaa järjestettävä 5 minuutin festivaali valtaa Designmuseon aulan ilmaisessa Designillassa 25.4.
Tomi Leppänen
Tomi Leppänen (s. 1976, Siilinjärvi) on visuaalisiin ilmeisiin erikoistunut suunnittelija ja muusikko, joka toimii aktiivisesti niin muotoilun kuin esittävien taiteiden kentällä. Hän on kouluttautunut graafiseksi suunnittelijaksi (BA) Kuopion Muotoiluakatemiassa sekä opiskellut Aalto-yliopiston visuaalisen viestinnän muotoilu -maisterilinjalla (MA).
Leppänen palkittiin alkuvuodesta Vuoden Graafikko 2023 -tunnustuksella.
Visuaalisen viestinnän suunnittelijoiden järjestö Grafia jakaa Vuoden Graafikko -tunnustuksen vuosittain. Leppäsen valintaperusteina oli muun muassa Leppäsen ilahduttava, leikittelevä ja oivaltava suunnittelutyö.
Aikaisemmin urallaan Leppänen on tehnyt esimerkiksi omia tuotteita piensarjoina, suunnitellut mattosarjan Mum´sille sekä toteuttanut visuaalisia ilmeitä useille erilaisille yrityksille ja festivaaleille. Yksi hänen tunnetuimpia töitään on Turku Design Festivalille yhteistyössä suunniteltu Varför Paris, vi har ju Åbo -printti.
Tomi Leppänen, kuva Unto Rautio
Pääkuva: Luonnoskuva näyttelyssä nähtävästä Piste Piste Piste -valoteoksesta (2023), Tomi Leppänen