Travel as a Tool – Pohjoismaiset muotoilijat tien päällä tarkastelee matkustamisen merkitystä pohjoismaisten muotoilijoiden työssä 1940-luvulta tähän päivään. Matkat ovat toimineet uusien ideoiden ja inspiraation lähteinä. Ne ovat synnyttäneet arvokkaita kontakteja ja luoneet uusia mahdollisuuksia, sekä tutustuttaneet materiaaleihin ja valmistusmenetelmiin. Viimeaikaiset maailman tapahtumat saavat matkailun näyttäytymään uudessa valossa – näyttelyssä nämä uutiset saavat heijastuspintaa menneistä vuosikymmenistä, ajasta ennen kaukomatkojen arkipäiväistymistä.
Esillä matkavalokuvia, päiväkirjoja, filmimateriaalia ja esineitä
Näyttely tarkastelee pohjoismaisten muotoilijoiden ja arkkitehtien matkoja arkistomateriaalin kuten päiväkirjojen, kirjeenvaihdon, filmien sekä valokuvien kautta. Suunnittelijoiden tuotannon lisäksi näyttelyssä nostetaan esiin matkojen seurauksia ja vaikutuksia sekä matkustamisessa viime vuosikymmeninä tapahtuneita muutoksia.
Monet suunnittelijat ovat olleet ahkeria matkailijoita. Näyttelyyn on koottu yli 40 muotoilijan ja arkkitehdin matkoja lähelle ja kauas sekä taustoitettu matkalle lähdön erilaisia syitä.
– Kaukaisesta Pohjolasta on matkustettu paitsi etsimään visuaalisia impulsseja ja inspiraatiota, myös oppimaan uusia työskentelymenetelmiä ja tutustumaan eri alueilla käytettyihin materiaaleihin. Matkat suuriin kaupunkeihin ja väljemmille vesille ovat auttaneet löytämään samanmielisiä kollegoita ja sijoittamaan itsensä kansainväliselle toimintakentälle, toteaa näyttelyn kuraattori, Designmuseon amanuenssi Anna Vihma
– Monelle suunnittelijalle matka on myös ollut välttämättömyys, kun muualle on suunnattu pakoon poliittista tilannetta, sotaa tai henkilökohtaisen elämän sietämättömiä olosuhteita.
Suunnittelijoiden matkoja tarkastellaan myös kriittisessä valossa. Ilmastokriisin aikakaudella muotoilijat ja arkkitehdit ovat osaltaan alkaneet kyseenalaistaa lentomatkailua, joka on ollut monille suorastaan ammatissa toimimisen edellytys. Matkustamista ei enää nähdä viattomana. Menneiden vuosikymmenten matkat voivat paljastaa hyvinvoivan ja sivistyneen Pohjolan matkailijoiden eksotisoivan tai kolonialistisen asenteen vieraisiin maihin.
Japani Kaj Franckin silmin
Japanilainen kulttuuri ja estetiikka oli muotoilija Kaj Franckille (1911-89) kuin toinen koti. Franck matkusti maahan ensimmäisen kerran vuonna 1956 Lunning-palkinnon turvin. Matka tallentui päiväkirjamerkintöihin ja runsaaseen määrään valokuvia, sekä kaitafilmiaineistoon, joka on Travel as a Tool -näyttelyssä ensimmäistä kertaa yleisön nähtävillä. Tämä taustamateriaali tarjoaa ainutlaatuisen näkymän ikonisen suunnittelijan mielenmaisemaan ja antaa mahdollisuuden tarkastella tuttuja matkakohteita muotoilijan silmin.
Suomen-ensiesityksensä näyttelyssä saa myös Kustaa Saksin (s. 1975) teos Archipelago. 26-metrinen tekstiiliteos toteutettiin tilaustyönä Suomen EU-puheenjohtajuuskauden kunniaksi Euroopan unionin tiloihin Brysseliin. Teos heijastelee suomalaisen, jo vuosia Hollannissa asuneen suunnittelijan globaalia identiteettiä: hollantilainen tekstiiliperinne ja käsityöosaaminen yhdistyvät kuva-aiheisiin Kustaa Saksin lapsuuden kesistä suomalaisessa saaristossa.
Lähimatkailu ja Pohjoismaat myös muotoilijoiden kiinnostuksen kohteena
Matkat eivät aina suuntaudu kauas. Moni muotoilija on löytänyt inspiraation työhönsä matkoilta omille kotiseuduille. Norjalainen Ramona Salo Myrseth (s. 1991) kasvoi saamelaisyhteisössä Norjan rannikolla. Näyttelyssä häneltä nähdään vaatemallisto, jota suunnitellessaan Salo Myrseth palasi lapsuutensa maisemiin.
– Malliston tarkoituksena on vaatettaa ihminen matkalle Sáivuun, saamelaisen perinteen kuolleiden maahan, josta kävijä voi löytää ratkaisuja ongelmiinsa, Vihma kertoo.
Näyttely tuo esiin myös matkailua Pohjoismaiden välillä. Toisen maailmansodan aikana moni pohjoismainen suunnittelija joutui pakomatkalle, kun Saksa miehitti Tanskan ja Norjan ja liittoutuneiden joukot Islannin. Puolueettomana pysytelleeseen Ruotsiin syntyi pakoon lähteneiden taiteilijoiden yhteisöjä. Tukholmaan asettuivat muun muassa norjalainen muotoilija Grete Prytz Kittelsen (1917-2010), joka pakeni kotimaastaan hiihtäen, sekä tanskalainen arkkitehti Jørn Utzon, jonka pakomatka salmen yli tapahtui pienellä soutuveneellä.
Näyttelyn aihe ajankohtaisempi kuin koskaan
Pohjoismaisen näyttelyn tekeminen aloitettiin puolitoista vuotta sitten. Silloin ei tiedetty, että näyttelyn avautuessa sekä rajat että museot olisivat poikkeusoloissa suljettuna ja matkustaminen olisi mahdotonta.
Travel as a Tool -näyttely avautuu 1.6. ja on avoinna 7.3.2021 asti.
Mukana näyttelyssä: Alvar Aalto, Iman Aldebe, COMPANY, Ingrid Dessau, Sverre Fehn, Rasmus Fenhann, Kaj Franck, Josef Frank, Saara Hopea, Karen Ihle & Jens Eliasen, Glimpt, Fujiwo Ishimoto, Maija Isola, Arne Jacobsen, Grete Prytz Kittelsen, Ville Kokkonen & Harri Koskinen, Samu-Jussi Koski, Henrik Kubel, Yrjö Kukkapuro, Anne Mette Larsen, Lisa Larson, Bruno Mathsson, Antti & Vuokko Nurmesniemi, Margrethe Odgaard, Raili & Reima Pietilä, Åsa Pärson, Tina Ratzer, Anders Herwald Ruhwald, Ingegerd Råman, Kustaa Saksi, Kyllikki Salmenhaara, Ramona Salo Myrseth, Johanna Seelemann & Björn Steinar, Brynjar Sigurðarson, Ilmari Tapiovaara, Mats Theselius, Vivianna Torun Bülow-Hübe, Jørn Utzon ja Hans J. Wegner