Designmuseon Galleriassa avautui perjantaina 2.6.2017 tanskalaissuunnittelija Margrethe Odgaardin näyttely. Lähetimme Odgaardille kahdeksan kysymystä Kööpenhaminaan, jossa hän asuu ja työskentelee. Alla hänen ajatuksia työstä, muotoilusta ja tulevaisuudesta.
1) Miten kiinnostuit tekstiili- ja värisuunnittelusta?
Tekstiili aiheena kiehtoo minua hyvin paljon. Se, että materiaalia voi luoda lanka langalta, tyydyttää minua ajatuksena kovasti. Sanat ”Texere” ja ”Textile” tulevat samasta latinankielisestä sanasta ”textere”, joka tarkoittaa merkitystä, merkityksen rakentumista. Lanka langalta tai sana sanalta ilmaiset identiteettiäsi, tarinaa kulttuuristasi. Tekstiili on materiaali, joka samalla lämmittää että suojaa ihmisen kehoa. Materiaali kytkeytyy maailman vanhimpaan käsityötaitoon. Nautin toki muiden materiaalien kanssa työskentelystä, mutta tekstiili on minulle kaikista haastavin ja samalla palkitsevin materiaali työssäni.
En muista, että olisin valinnut erikseen työskentelyn värien kanssa. Ne ovat aina olleet erittäin tärkeässä osassa työtäni, ja niiden avulla olen tulkinnut ympäristöäni. Monet pitävät väriä pinnallisena ja puhtaasti sisustuksellisina elementtinä. Viime vuosikymmeninä muoto on designissa ajanut värien edelle. Olen myös pannut merkille, että arkkitehdit ja insinöörit eivät pidä väreistä. Joten jonkun täytyy tuoda värit esiin, ne kun ovat keskeinen elementti tunnetilojen luomisessa. Väri on valo, ja valo on vuorostaan energiaa. Energia tekee meidät eläviksi orgaaneiksi. Jos hukkaamme värit ajatellessamme niiden olevan pinnallisia, unohdamme kehon, joka elää ja hengittää niistä.
2) Pidät muotoiluprosessia yhtä tärkeänä kuin lopullista muotoilutuotetta. Kuvaile luovaa prosessiasi.
Uutta tuotetta muotoillessa ei ole kyse vain uudesta tuotteesta, tärkeintä siinä on heti alusta lähtien oikea tarkoitus, joka kantaa läpi koko muotoiluprosessin johtaen lopulta haluttuun lopputulokseen.
3) Mistä inspiraatiosi syntyvät?
Työskenneltyäni designerina nyt melkein 20 vuotta, olen huomannut, että inspiraatio ei ole jotakin, jota vielä etsisin, se on tullut osaksi minua. Inspiraatio tarkoittaa minulle asiaa, jota etsit, kun etsit itseäsi ja designisi DNA:ta. Myöhemmin inspiraatio on osa DNA:tasi.
4) Opiskellessasi Rhode School of Designissa (RISD:ssa) Yhdysvalloissa, aloitit tekemään väripäiväkirjaa. Kertoisitko siitä lisää?
Tein ensimmäisen väripäiväkirjan vuonna 2004, jolloin asuin ulkomailla ja opiskelin muotoilua RISD:ssa. Keksin idean, kun halusin kehittää kykyäni nähdä ja arvioida värien eri nyansseja. Aloin tutkia värejä ympäristössäni päivittäin. Alussa kirjasin kaikenlaisia värihuomioita, mutta vuosien varrella olen tullut entistä yksityiskohtaisemmaksi niiden kirjaamisessa, kun havaitsin, miten erinomainen työkalu se on ollut työssäni. Nykyään kannan aina mukanani väripäiväkirjaa. Se auttaa minua muistamaan tietyn sävy- tai väriyhdistelmän. On mahdotonta muistaa värit ulkoa ja valokuvista ei ole apua. Ainoastaan yksityiskohtainen tallennus väristä auttaa oikean värin löytämisessä.
Viime vuosina olen ryhtynyt entistä enemmän käymään läpi ja huomioimaan eri kulttuureissa ilmeneviä värejä. Esimerkkeinä tästä ovat väripäiväkirjani Japanista vuodelta 2015 ja Marokosta vuodelta 2016. Näihin väripäiväkirjoihin olen merkinnyt väriyhdistelmiä, joita olen löytänyt näiden maiden esineistä ja arkkitehtuurista. Halusin kerätä tietoa tehdyistä värivalinnoista ymmärtääkseni, voiko värejä identifioida koodiksi tietystä maasta tai kulttuurista.
5) Olet urasi alussa avustanut taiteilija Louise Bourgeoisia. Mitä opit häneltä?
Kyllä, avustin Bourgeoisia vedostuksessa hänen MoMAa:aan tekemäänsä isoa taideteosta varten vuosina 2005–2006. Louise Bourgeois oli suuri persoona. Hänessä yhdistyivät niin vahvuus kuin energisyys. Hän laittoi kaiken tahtonsa ja pyrkimyksensä yksityiskohtiin ja lopputuloksena oli vailla kompromissia syntyneitä näkemyksellisiä taideteoksia. Bourgeois opetti minulle, että on uskottava 100%:sti siihen, mitä tekee, vaikka ihmiset ympärillä eivät uskoisi. Tulee kulkea omaa tietä sinnikkäästi ja kärsivällisesti, jotta ideat pääsevät läpi.
6) Muotoiluisi on usein pelkistettyä, leikkisää ja samalla rohkeaa. Kun ihmiset näkevät designiasi, mitä toivot, että he saisivat siitä irti?
Työssäni toivon, että ruokkisin tunteita värien, sisällön tai niistä syntyneiden tunteiden avulla. Uskon, että designesineet voivat tuoda ihmisten elämään lohtua ja virkistystä, joka samalla mitä suuremmalla todennäköisyydellä synnyttää samankaltaisia tunteita ihmisten välille.
7) Kenestä taiteilijasta ja suunnittelijasta olet kiinnostunut tällä hetkellä?
On olemassa niin monta upeaa taiteilijaa ja muotoilijaa, että on mahdotonta valita yhtä. Yleisesti, pidän luovista persoonista, jotka ovat keskittyneet johonkin tiettyyn asiaan työssään – ja jotka samalla ovat tasapainossa erikoistumisen ja yleisen osaamisen välillä. Muotoilijana ajattelen, että on tärkeää, kun tuntee oman designin DNA:n, mutta näkee samalla, miten tekee työnsä merkitykselliseksi myös niiden käyttäjille.
8) Missä näet itsesi viiden vuoden päästä?
Vuosia muille tehtyjen yhteistyöprojektien jälkeen, toivoisin voivani seuraavat vuodet työskennellä omassa studiossani, keskittyen laatuun tekstiileissä ja väreissä. Erityisesti väri on kiinnostukseni kohteena, koska näen kasvavan tarpeen väreille ympäristössämme. Tulevina vuosina minulla on useita toimeksiantoja arkkitehtuurin alalla. Olen myös tekemässä kirjaa pohjoisen valo-olosuhteiden luomista väriyhdistelmistä.
Margrethe Odgaardin näyttely Designmuseon Galleriassa 27.8. asti.
Kuvat: 1-2 prosessi, 3 väripäiväkirja Marocco, 4 Odgaard-sarja (c: Andreas Omvik), 5 Odgaard ryijy Muuto, 6 Väreilevä musta, Muuto.