8.4.–2.10.2022
Finsk design har ett etablerat rykte som en jämställdhetens budbärare. Många av våra ikoniska designprodukter har förmedlat kraften att bygga en mer jämlik vardag. Men trots sitt rykte har jämställdhetsarbetets goda uppsåt inte alltid förverkligats. Designmuseets vår- och sommarsäsongs huvudutställning lockar oss med att utforska olika tidsepokers jämställdhetsmålsättningar, från byggandet av ett demokratiskt samhälle till dagens frågor om representation och individers behov.
Utställningen lyfter fram sambanden mellan design och jämlikhet under de senaste seklerna. Den undersöker jämlikhetsidealet inte bara hos de mest välbekanta ikonerna inom finsk design, utan också i mindre kända projekt. I utställningen ställs designens förflutna och nutid inför samma frågor; Vem kan designa och på vems villkor? Vem är designen ämnad för? Vems verk är synligt, vems röst hörs?
Utställningen visar föremål som förefaller roliga eller annorlunda i vår tid, vissa stötande. Stereotyper, rasisering och exotik är närvarande. Att inkludera problematiska föremål i utställningen är inte självklart, och det finns många olika åsikter om att upprepa en ofördelaktig katalog. Föremålen har dock tagits med eftersom intendenternas åsikt är, att det förflutnas misstag inte går att sopa bort. De presenteras som en påminnelse om att förverkligandet av jämlikhet kräver identifiering av maktpositioner och att bevara respekten för människan central även inom designområdet.
Uppfattningen av jämställdhet förändras med samhället. Den grund som tidigare generationer byggde räcker inte för att garantera en jämlik framtid, utan det behövs en ständig omvärdering av det egna agerandet och förståelsen hos alla aktörer, även inom designområdet. Jämställdheten kommer inte att ta slut.
Innehållsvarning: Somliga av utställningens föremål kan förefalla stötande betraktade med samtida ögon. Stereotyper, rasifiering och exotik är närvarande.
Bild: Kobra Agency, fotografier Paavo Lehtonen. Objekts från vänster: Howard Smith skulptur 1982, Outi Leinonen keramisk skulptur 1982 och mattpiska Annansilmät-Aitta.
I utställningen medverkar:
African Fashion Week Helsinki, Alvar Aalto, Artek, Hilkka-Liisa Ahola, Ensi Aikio, Iida Angeli, Annansilmät-Aitta, Arctic Indigenous Design Archive, Virpi Arrela, Kari Asikainen, Rudy Autio, Kurt Ekholm, FFORA, Kaj Franck, Maiju Gebhard, Svea Granlund, Hakola, Maija Heikinheimo & Aino Marsio-Aalto, Inkermarja Hetta, Friedl Holzer-Kjellberg, Kurt Hvitsjö, Isku, Anja Jaatinen-Winquist, Antti Jalava & Toivo Savolainen & CreaDesign, Lucy Jones & Joonas Kyöstilä, Ulla-Kirsti Junttila & Jari Mäkynen, Anja Juurikkala, Ilari Jääskeläinen, Taisto Kaasinen, Birger Kaipiainen, Iiris Kamari, Inka Maarika Kangasniemi, Maj Kuhlefelt & Pi Sarpaneva, Yrjö Kukkapuro, Joanna Laajisto, Ilmari Laiti, Marja-Liisa Laiti, Outi Leinonen, Tyra Lundgren, Eila Magga, Lea Magga, Viktor Malmberg, Tuuli Mattelmäki, Martela, Mikko Merikallio, Kerttu Nurminen, Eija-Liisa Näkkäläjärvi, Kristiina Näkkäläjärvi, Näkövammaisten liitto ry, Inker-Anni Palojärvi, Pauli Partanen, Tuulikki Pietilä, Ulla Procopé, Annika Rimala, Arto Saijets, Maire Saijets, Kerttu Salmijärvi, Sámi Duodji ry, Michael Schilkin, Seenat, Helena Semenoff, Lyyli Seurujärvi, Aune Siimes, Howard Smith, Katarina Spik Skum, Kari Suomalainen, Suomen romaniyhdistys ry, Talart, Annikki & Ilmari Tapiovaara, Oiva Toikka, Esteri Tomula, Leo Tykkyläinen, Paavo Tynell, Raija Uosikkinen, Sakari Vapaavuori, Sanni Wessman, Tapio Wirkkala ja Dorrit von Fieandt.
Ljudspår, kommentar: Kiia Beilinson ja Nimco Hussein
Konsultering: Áile Aikio, Nimco Hussein, Juha Sylberg
Kuratering: Kaisu Savola & Anna Vihma
Utställningsarkitektur: Hanna Anonen