OXXO-mönstret föddes inspirerat av tekniken och slutreslutatet var en association till luffarschack, ett spel som är bekant från min barndom. Jag har alltid dragits till ursprungsfolks starka mönster- och färgvärldar och under uppkomsten av denna model studerade jag mycket det afrikanska formspråket. Mönstren föds alltid intuitivt, utan förhandsplanering. En viss form råkade passa tekniken och hela mönsterkollektionen föddes kring den mycket naturligt. Sådant som påverkat mig är synligt men min samiskhet syns klart i förverkligandet.
Jag upplever mig vara en samisk formgivare. Min samiska kulturbakgrund och uppväxtmiljö i norr har för mig varit en rikedom, som givit mitt kreativa arbete mycket. I början av min karriär var min samiskhet en självklarhet – en del av mig som jag egentligen inte tänkte på. Då framträdde det som starka färger och starka mönster. I ett senare skede av min karriär förstod jag hur stor betydelse min kultur hade för mig och hur stort mitt behov att få förverkliga mig själv utan onödiga begränsningar var.
Mitt Ságat-varumärke föddes ur behovet att förverkliga min kultur på mina egna vilkor, precis som jag själv ser den. Eftersom jag flyttat bort från min hembygd och kulturmiljö, hade jag ett behov av att få något ur min kultur med mig hit till södern, för att den skall fortsätta leva i mig. Ságat-varumärket är för mig ett sätt att kommunicera med både samesamhället och resten av världen. För mig är Ságat en förbindelse till den samiska hantverkstraditionen och samernas visuella nutid.