I Designakademin, Designmuseets och formgivarnas fackförening Ornamos samprojekt, bekantar sig barn och ungdomar i praktiken tillsammans med professionella formgivare. Projektet sammanställer också läromaterial för lärarnas bruk.
Designens betydelse är erkänd och dess möjligheter väcker digert intresse. Statsrådets nationella Designa Finland -programmets strategiska ändamål uppmuntrar skolorna att befrämja designfostran: ”Designskolningen införlivas i förskoleutbildningen och på varje utbildningsplan, vilket förkovrar designens förståelse och kunnande i samhället”.
Designmuseet och Ornamo stöder detta ändamål och de har förverkligat de av Helsingfors stad stödda Designens Skidiakademi -eftermiddagsklubbarna fr.o.m. år 2010. Klubbarna har ordnats i helsingforsskolorna för klasserna 3 – 6 inom formgivningens olika delområden. I designklubbarna har barnen fått lära sig industriell design, servicedesign, mode-, inrednings- och utrymmesdesign samt medie- och smyckesdesign.
Fr.o.m. år 2015 har klubbverksamheten erbjudit en plattform för Designfostran i skolorna -utvecklingsprojektet. Från en kvalitativ hobbyverksamhet övergick man till att utveckla nya sätt att införliva designfostran som en del av läroplanen. År 2018 togs klivet från eftermiddagsklubbarna till skoldagen och deltagarnas åldersspann breddades från lågstadiet till högstadiet och gymnasiet. I detta skede omdöptes projektet till Designakademin.
Då designfostran erbjuds som en del av läroplanen, stöds det mångsidiga kunnandets ändamål. I projektet kan skolorna utnyttja utomstående inlärningsmiljöer i ett vidare perspektiv, som utöver museiomgivningen dessutom har kompletterats av besök i designateljéer. Projektet förverkligar designfostran via skolans utomstående samarbetsparter – formgivarna och museipedagogerna planerar och förverkligar designfostranhelheter teoretiskt och praktiskt i samråd med lärarna, eleverna och skolorna som en del av utbildningen.
Ornamo ansvarar för projektets designersamarbete och Designmuseet stöder den pedagogiska planeringen och förverkligar den kursbaserade undervisningen inom ramen för museet. Designmuseet har förbundit sig att producera designfostraninnehåll för grundundervisningen den andra nivåns utbildning inom olika nationella och internationella projekt. Designfostran utvecklas och förverkligas i samarbete med olika aktörer. Museet ordnar digert olika info- och skolningstillfällen, där designfostran för elever i olika åldersgrupper behandlas.
Projektets ändamål?
· Att göra designtänkandet till en del av skolverksamheten
· Att ge lärarna nya metoder för den egna undervisningen
· Att skapa mångdisciplinära, elevinriktade inlärningshelheter tillsammans med lärarna
· Att utveckla skolans kollektivitet med designens metoder
· Att skapa en designfostrans stig i Helsingfors samt bygga ett nätverk för designfostrans aktörer
Läromaterial
Inom ramen för projektet har förutom jobbet med barn och ungdomar också producerats läromaterial, som lärarna kan använda i sin egen undervisning och anpassa till olika skolämnen. Designfostran möjliggör olika skolämnens integrering behändigt och skapar ett paraply för den mångdisciplinära och fenomenbaserade inlärningens målsättningar. Där söks inga färdiga svar på frågor, utan syftet är att väcka barnens och ungdomarnas ”uppfinnarhjärnor” till aktion. Med designens metoder utvecklas t.ex. måltidsupplevelsen i skolan, pausverksamheten eller så ges verktyg för att sätta stopp för mobbningen.
Projektet samarbetar med utvecklingscentralen Lärorik, för att ge lärarna information och verktyg över hela landet. Som handledningar för lärarna har sammanställts publikationerna En resa till servicedesignen, En resa till produktdesignen samt nätsidan Designbacken. Lärorik, Designmuseet och Ornamo har utarbetat dem tillsammans.
Formgivare
Projektets formgivare i skolorna har varit Laura Aalto-Setälä, Silvia di Iorio, Sanni Koppanen, Natalia Ritari, Riku Tulkki och Linda Ukkonen, vilka har bildat samarbetspar med lärarna i helsingforsskolorna. I eftermiddagsklubbskedet deltog formgivarna Laura Euro, Anna Heino, Silvia di Iorio, Aino Kiviranta, Marika Lehti, Juhana Myllykoski, Maria Riekkinen och Natalia Ritari. Designakademins utseende skapades av designer Aino Kiviranta.
Skolor
Verksamhet har ordnats i följande skolor: Apollo samskolas gymnasium, Arabia grundskola, Hiidenkivi grundskola, Hertonäs lågstadium, Kajsaniemi lågstadium, Gamlas grundskola, Forsby lågstadium, Kronohagens högstadium, Västra Baggböle lågstadium, Malmgård lågstadium, Spelmans lågstadium, Kådparkens lågstadium, Soininens skola, Lidamalmens lågstadium, Snellmanska lågstadieskolan, Hiidenkivi grundskola och Vallgård lågstadium.
Kontaktpersoner:
Petra Ilonen, projektchef / Ornamo, petra.ilonen(@)ornamo.fi tel. 046 878 2572
Hanna Kapanen, museilektor / Designmuseo, hanna.kapanen(@)designmuseum.fi
Leena Svinhufvud, museilektor / Designmuseo, leena.svinhufvud(@)designmuseum.fi
Foto: Tani Simberg.