12.1. – 24.10.2021
Den oändliga rytmen är en installation av Caitlin Yardley. Verket studerar designföremålens rörelser och växelverkan genom rytmens och upprepningens begrepp och lyfter fram hur föremålen samtidigt är en del av vår värld och en lins, genom vilken världen kan betraktas. Med hjälp av Designmuseets samlingar och bildarkiv koncentrerar sig Yardley på cylindern, bollen och den runda formen samt tecknen på den roterande rörelsen. Den oändliga rytmen demonstrerar hur cirkulationen, både som form och metafor, är en väsentlig del av designen och studerar dess uppenbarelser inom formgivningens olika delområden. Följande denna tanke fördjupar installationen oss särskilt i ett föremål: en tallrik av glas ur Aino Aaltos Bölgeblick-serie från år 1932.
Caitlin Yardley (f. 1984) är en australiskbördig konstnär som bor och verkar i London. I hennes arbetes metodologiska centrum står institutionell forskning, levnadsberättelser och materialens abstrakta väsen. Med hjälp av dem granskar hon arkivet och dess relation till distansen, effekten och de narrativa strukturerna.
Yardleys senaste utställningar:
Mobile Composition, osana New Viewings -näyttelyä, Gallery Barbara Thumm, Berliini (2020)
Eclipse Sequence, HIAP, Helsingfors (2019)
Mobile Composition, Maison Louis Carré i samarbete med Association Alvar Aalto -föreningen, Paris (2017)
The Surface as Site, Oxford Artistic and Practice Based Research Platform (2017)
The Legacy Complex, Nordiska Konstförbundet, Stockholm (2016)
Epic Narratives, Perth Institute of Contemporary Arts (2015)
Medium, Moana Project Space, Perth (2015)
One Way Return, Peter Von Kant, London (2014)
Tavern with Pendant A110, Sunday Reed, London (2014)
Open Cube, White Cube, London (2013)