1.6.2020-7.3.2021
Den samnordiska utställningen Travel as a Tool granskar resandets betydelse för de nordiska designernas arbete från 1940-talet till våra dagar. Resandet har fungerat som en källa för inspiration och nya idéer. De har skapat värdefulla kontakter och nya möjligheter samt stiftat bekantskaper med material och tillverkningsmetoder. Världsläget under den allra senaste tiden har placerat resande och resor i en alldeles ny dager; utställningen kan reflektera de aktuella nyheterna i relation till de gångna decennierna och en tid innan utrikesresandet blev vardag.
Resefotografi, dagböcker, filmmaterial och souvenirer
Utställningen studerar de nordliga formgivarnas och arkitekternas resor via arkivmaterial som dagböcker, korrespondens, filmer och fotografier. Utöver designernas produktion lyfter utställningen fram resornas verkningar samt hur resandet har förändrats under de senaste årtiondena.
Många designers har varit aktiva resenärer. För utställningen har samlats och valts över 40 formgivares och arkitekters resor nära och fjärran, jämte de olika orsakerna till att ge sig ut på färdvägarna.
— Från den fjärran Norden har man rest för att söka visuella impulser och inspiration men också för att lära sig nya arbetsmetoder och bekanta sig med lokala material i olika trakter. Resorna till storstäder och över vidare vatten har hjälpt till att finna likasinnade kolleger och placera sig själv på den internationella spelplanen, konstaterar utställningens kurator, Designmuseets amanuens Anna Vihma.
— För många formgivare har resan också varit en direkt nödvändighet, då man har tvingats fly undan ett politiskt läge, krig eller övriga omständigheter som har försvårat det personliga livet.
Formgivarnas resor granskas också i en kritisk dager. I klimatkrisens tider har även designers och arkitekter börjat ifrågasätta i synnerhet flygresandet som för många har varit närmast en förutsättning för yrkesverksamheten; resandet betraktas inte längre som något oskyldigt. De forna decenniernas resor kan uppenbart avslöja det välmående och civiliserade Nordens resenärers exotifierande och kolonialistiska attityder gentemot fjärran länder och deras folk.
Japan genom Kaj Francks ögon
Japans kultur och estetik var som ett andra hem för designer Kaj Franck (1911-89). Franck gjorde sin första resa till landet år 1956 med hjälp av Lunning-priset. Resan dokumenterades i dagboksanteckningar och en diger mängd fotografier, samt på smalfilmsmaterial som för första gången presenteras för allmänheten på Travel as a Tool -utställningen. Bakgrundsmaterialet erbjuder en enastående inblick i den ikoniska designerns själslandskap och ger en möjlighet att beskåda för många bekanta resmål genom designerns ögon.
Finlandspremiär får också Kustaa Saksis (f. 1975) Archipelago. Textilverket på 26 meter förverkligades på beställning till Finlands EU-ordförandeskaps ära för Europaunionens utrymmen i Bryssel. Verket avspeglar den redan i åratal i Holland bosatta finska designerns globala identitet; holländsk textiltradition och hantverksskicklighet samspelar med motiven från Kustaa Saksis barndoms somrar i den finska skärgården.
Närturism och Nordens länder också designernas intresseobjekt
Resorna går inte alltid fjärran. Flera designers har funnit inspiration på färder i den egna hembygden. Den norska Ramona Salo Myrseth (f. 1991) härstammar från ett samiskt samfund på Norges kust. Utställningen presenterar en dräktlinje som Salo Myrseths barndomslandskap inspirerade henne till.
— Kollektionens betydelse är att bekläda en person på färden till Sáivu, den samiska traditionens värld efter denna, där besökaren kan finna lösningar på sina problem, berättar Vihma.
Utställningen för också fram resandet i Norden. Under Andra världskriget tvingades många nordiska formgivare och konstnärer på flykt, då Nazityskland ockuperade Danmark och Norge och de allierades trupper landsteg på Island. I Sverige, som förhöll sig neutralt, uppstod olika samfund av flyktingkonstnärer. I Stockholm slog sig bl. a. den norska Grete Prytz Kittelsen (1917-2010)ner efter att ha flytt från hemlandet på skidor. Likaså den danske arkitekten Jørn Utzon, vars flykt skedde med en liten roddbåt över sundet.
Utställningens motiv är nu mer aktuellt än någonsin
Arbetet med den samnordiska utställningen inleddes för ett och ett halvt år sedan. Då anade ingen att undantagstillståndet skulle stänga både gränser och museer och resandet skulle vara omöjligt vid vernissagens tidpunkt.
Utställningen är förverkligad genom samarbete mellan Designmuseet, Vandalorums konst- och designmuseum samt Tønders konstmuseum. Utställningen visas på alla tre museer.
Formivare på utställningen Travel as Tool är:
Alvar Aalto, Iman Aldebe, COMPANY, Ingrid Dessau, Sverre Fehn, Rasmus Fenhann, Kaj Franck, Josef Frank, Saara Hopea, Karen Ihle & Jens Eliasen, Glimpt, Fujiwo Ishimoto, Maija Isola, Arne Jacobsen, Grete Prytz Kittelsen, Ville Kokkonen & Harri Koskinen, Samu-Jussi Koski, Henrik Kubel, Yrjö Kukkapuro, Anne Mette Larsen, Lisa Larson, Bruno Mathsson, Antti & Vuokko Nurmesniemi, Margrethe Odgaard, Raili & Reima Pietilä, Åsa Pärson, Tina Ratzer, Anders Herwald Ruhwald, Ingegerd Råman, Kustaa Saksi, Kyllikki Salmenhaara, Ramona Salo Myrseth, Johanna Seelemann & Björn Steinar, Brynjar Sigurðarson, Ilmari Tapiovaara, Mats Theselius, Vivianna Torun Bülow-Hübe, Jørn Utzon, Hans J. Wegner
Utställningens arkitektur: utställningsarkitekt Henri Halla-Aho.
Samarbetspartners: Iittala och Kobra.
Vi tackar:
Nordisk kulturfond, Letterstedtska föreningen, Finnish Design Shop och utlånarna, Letterstedtska föreningen, Clara Lachmanns Stiftelse och Estrid Ericsons Stiftelse.